Ga naar de inhoud
Economie

Apple heeft nieuwe hit nodig om grootste te blijven

Beeld © Getty

Apple is nu nog op de beurs het meest waardevolle concern in de wereld. Maar Alphabet (voorheen: Google) wint de laatste tijd snel terrein. Apple heeft een nieuwe kaskraker nodig om niet te worden ingehaald.

De iPhone en in mindere mate de iPad en de iPod brachten Apple naar de absolute top. Het waren totaal nieuwe producten en kopers stonden in de rij om de nieuwste iPhone te mógen kopen. Een veeg teken? Misschien wel. De afgelopen twaalf maanden heeft Apple op de beurs zo'n 9 procent verloren, terwijl Alphabet maar liefst 36 procent meer waard werd.

Een jaar geleden was Apple op de beurs nog tweederde meer waard dan Alphabet (dat toen nog gewoon Google heette). Het verschil in beurswaarde is sindsdien teruggelopen van zo'n 260 miljard euro tot circa 50 miljard euro (zo'n 565 miljard dollar tegen ongeveer 515 miljard dollar). Als Apple niet verder weg zakt en Alphabet stijgt 10 procent in koers, dan is Apple gepasseerd.

Beleggers zien meer perspectief in Alphabet
Het lijkt op zich geen drama als een andere onderneming op de beurs meer waard wordt, maar het geeft wel aan dat beleggers meer perspectief zien in Alphabet dan in Apple.

Dat beleggers nu anders aankijken tegen Apple dan tegen Alphabet blijkt wel uit de koerswinstverhouding: hoeveel keer de winst per aandeel beleggers voor het aandeel willen betalen. De koerswinstverhouding van Apple is zo'n 10,7, terwijl Alphabet boven de 31 noteert. Hierbij is uitgegaan van de consensus-verwachting van analisten voor de winst per aandeel over 2016 voor Apple en Google. Hoe hoger de koerswinstverhouding, des te meer beleggers van de onderneming verwachten.

Snellere groei
In de markt wordt verwacht dat de winst per aandeel van Alphabet sneller zal stijgen dan die van Apple: voor de komende vijf jaar een voorspelde toename van de winst met gemiddeld bijna 17 procent tegen een groei van gemiddeld ruim 12 procent. Die 17 procent (verwachte) groei van Alphabet is bijna 40 procent meer dan voor Apple.

Voor de nabije toekomst (2016) is het verschil in verwachte winstgroei nog veel groter: 2,8 procent voor Apple tegen meer dan 20 procent voor Alphabet.

Groei-aandeel vs. waarde-aandeel
Het lijkt er nu op dat Apple op de beurs meer als een waarde-aandeel wordt gezien en Alphabet als een groei-aandeel. Bij groei-aandelen is de waardering op de beurs hoger dan van andere aandelen, omdat beleggers rekenen op meer winstgroei in vergelijking met andere fondsen, uit dezelfde sector. Die bedrijven met grotere groei keren meestal minder dividend uit dan andere bedrijven, omdat ze een groot deel van de winst investeren in hun eigen groei. 

Bij waarde-aandelen kijkt de markt meer of een bedrijf is ondergewaardeerd ten opzichte van andere bedrijven uit de sector. Daarbij wordt gelet op onder meer het dividend en de winst per aandeel. Beleggers zullen dit soort aandelen eerder kopen als ze graag dividend willen hebben.

Uiteindelijk kan een onderneming nooit altijd groei-aandeel zijn. Als je tot in de eeuwigheid sneller groeit dan bijvoorbeeld de markt als geheel, dan ben je op een gegeven moment immers zelf grotendeels de hele markt. Bovendien gaan de technologische ontwikkelingen erg snel. Er is altijd een kans dat een nieuwkomer iets slimmers of snellers bedenkt.

Nieuwe wegen voor Alphabet en Apple
Alphabet en Apple zelf zetten allebei flink in op nieuwe ontwikkelingen. De iPhone 6 van Apple is wel een verbetering ten opzichte van de iPhone 5, maar echt iets nieuws is het niet. Dat geldt veel meer voor zelfrijdende auto's en elektrische auto's, waar Apple aan zou werken. Ook Google is bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende auto's.

Google en Apple zijn ook steeds meer actief op het gebied van financiële diensten. Ze hebben niet het nadeel dat ze al een bestaande infrastructuur hebben, ze kunnen nieuw beginnen en op het gebied van tech zijn ze veelal behendiger dan de banken.

Google is ook actief op heel andere terreinen. Zo werd onlangs in Amsterdam een hub voor techische start-ups geopend, heeft Google een robot die ook kan stofzuigen, het is met Amazon het gevecht aangegaan om de cloud en Google wil met drones pakketjes gaan bezorgen.

Dinsdag publiceert Apple de resultaten over het vierde kwartaal van 2015. Alphabet volgt volgende week maandag 1 februari. Wie weet dat dan een tipje van de sluier wordt opgelicht over nieuwe producten, maar misschien moeten beleggers nog even geduld hebben.