Economie

Bunq is live. Nederlands eerste fintechbank moet zich nu gaan bewijzen

25 november 2015 08:16 Aangepast: 25 november 2015 09:40

De app van de eerste zogeheten fintechbank van ons land, Bunq, is voor iedereen beschikbaar. RTL Z-verslaggever Frederieke Hegger was bij de lancering ervan.

Het is avond en het regent. Op een afgelegen kantorenterrein, in de buurt van metrostation Isolatorweg, verzamelt zich een zoekend groepje mensen. "Komen jullie ook voor het lanceringsevent van Bunq?" "Ja." Maar waar de ingang is?

Eerst langs een hek en dan zigzaggend tussen grijze verlaten gebouwen door naar een loods waar een Bunq-vlag voor de deur staat. Uit het gebouw klinkt muziek. 

Biertjes en een dj
Eenmaal in de loods is het niet zo rustig meer. Een man of 200 staat biertjes te drinken. De gemiddelde leeftijd: niet ouder dan 27. Medewerkers van nieuwe bank Bunq herken je gelijk, aan hun t-shirt: I got 99 problems, but a bank ain't one.

Vanavond wordt er een nieuwe bank gelanceerd: Bunq. Een app waarmee je je vrienden kunt betalen. Je kan samen in een groepje een rekening delen, chatten, foto's versturen bij overboekingen, maar ook gewoon hele ouderwetse dingen doen, zoals geld pinnen bij de automaat. Sinds september was er een beta-versie beschikbaar voor een selecte groep mensen. 

Bankvergunning na lang nadenken
De oprichter van Bunq: Ali Niknam. Enkele jaren terug stond hij nog aan het roer van webhosting bedrijf Trans-IP. Nu heeft hij, net als vele andere tech-ondernemers, zijn zinnen gezet op de financiële sector. Anders dan zijn collega-techondernemers ging hij niet alleen voor een betaaldienst, maar wilde hij officieel een bank oprichten. Dan moet je natuurlijk even langs De Nederlandsche Bank; die hem, na lang 'nadenken', ook daadwerkelijk een bankvergunning heeft gegeven. Een unicum. Overigens noemt Bunq zichzelf geen bank, maar een techbedrijf.

Joeri Bakker (25) staat midden in de drukte met collega's een biertje te drinken. Hij werkt sinds mei als front-end developer voor Bunq en vindt het allemaal heel 'cool'. Of hij ooit had gedacht dat hij bij een bank zou gaan werken? Zeker niet. Maar dat hij en zijn collega's iets 'heel anders en nieuws' hebben gebouwd staat voor hem vast. "De bankensector heeft zo lang vastgezeten, het is tijd voor verandering. Kom,  de presentatie begint."

'Chatten en connecten'
De menigte verzamelt zich rond de presentatieplek. Onder harde muziek en luid applaus komt ondernemer en technerd Ali Niknam naar voren. Hij spreekt in het Engels, en neemt 'de keynote' op voor YouTube. Niknam vertelt, soms ietwat zenuwachtig maar ook uitgelaten, over de beta-periode. Naar aanleiding van commentaar van gebruikers hebben ze nog twee functies toegevoegd aan de app: chatten en 'connecten'. Is dat niet hetzelfde? Nee. Met dat laatste kan je iemand, een vriend of je dochter, toestemming geven om van jouw rekening te gaan betalen. Je kan zelf bepalen hoe lang en voor welk bedrag. De nieuwe features worden met gejuich ontvangen (al weet de helft van de zaal ongetwijfeld al dat ze in de pijplijn zaten).

Dan is het moment daar en zet Niknam, na een korte strijd met de wifi-verbinding, Bunq dan definitief live. Iedereen in Nederland kan de app downloaden. Uit de luidsprekers klinkt: "We will be victorious."

Kritiek
Ambitieus is Niknam zeker, dat mag duidelijk zijn. Bunq is pas echt een succes als het bedrijf "is uitgerold in heel Europa", vertelt hij na afloop. Hij is opgelucht. Na jaren werk, en er miljoenen van zijn geld in te hebben gestoken, is het grote lanceringsmoment dan eindelijk geweest.

Toch krijgt Niknam ook al kritiek op zijn app. Diensten zoals de pinpas (9 euro eenmalig) en geld pinnen is bij Bunq duurder dan bij andere banken. 

"Ja, maar dit hoor je dus alleen van mensen die de app nog niet gebruikt hebben", is Niknam's verweer. "De tevredenheid bij de Bunq gebruikers is heel hoog, en met die kosten zitten ze niet. Bovendien gebruik je een pinpas bij ons gewoon heel anders dan bij andere banken. Daar hebben we eerder ook een blog over geschreven." Volgens Niknam is dat nog het belangrijkste punt: zodra mensen de app eenmaal geïnstalleerd hebben, zijn ze er blij mee. 

Lukt het om gebruikers te krijgen?
Maar om de jonge doelgroep (in commercials zijn vooral jonge twintigers te zien) over de streep trekken, wordt wellicht nog een klus. Hoewel een enquête uit Amerika kansen schetst: 49 procent van de millennials vindt het prima om financiële diensten af te nemen bij grote techbedrijven. Onder ouderen is dat slechts 16 procent. Een overstap voor specifieke diensten is voor een jonge doelgroep dus wellicht wat sneller gemaakt. 

Toch zijn ook ouderen er misschien wel voor te porren. In de hoek van de loods staan twee mannen die in niks lijken op de jonge massa. De een, journalist Jeroen Smit, doet verwoede pogingen om in het donker een goede selfie te maken, om zo het aanmelden-in-5-minuten-proces live mee te maken. De ander, voormalig RBS-bankier Jan de Ruiter, legt ondertussen aan hem uit wat Bunq zo bijzonder maakt. "Jeroen, jij hebt kinderen toch? Je kan nu dus gewoon je kind gebruik laten maken van je rekening, voor een afgebakende periode van de maand en een maximum bedrag. Het is echt een hele andere manier van zakgeld geven." Smit staakt zijn selfie-pogingen en knikt. "Je moet je gaan indenken dat iets mogelijk is, terwijl je niet wist dat het mogelijk was. Maar goed, ik had niet gedacht dat ik ooit een iPad zou gaan gebruiken, jij wel?"

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore