Economie

Snap stelt zwaar teleur, kwart beurswaarde verdampt

11 mei 2017 07:48 Aangepast: 16 januari 2019 10:21
De social media-goeroe van de New York Stock Exchange Matthew Kobach bij de beursgang. Beeld © Getty Images

Het aantal gebruikers groeide minder hard dan verwacht, maar het verlies explosief. De eerste maanden als beursgenoteerd bedrijf zijn voor Snap niet goed verlopen.

Snap, het moederbedrijf van de populaire app Snapchat, kreeg er weliswaar 8 miljoen gebruikers bij, maar dat was minder dan waar analisten op hadden gerekend en wat het bedrijf eigenlijk nodig heeft om de concurrentie bij te kunnen benen. Daarmee lijkt te gebeuren waar Snapchat zelf al voor waarschuwde bij de beursgang

Bij Snap voornaamste concurrent Instagram, eigendom van Facebook, kunnen gebruikers inmiddels ook foto's en filmpjes te delen die vervolgens weer verdwijnen. Dat was nou precies het foefje waar Snapchat immens populair mee werd. 

Duizelingwekkend hoog verlies

Dat het bedrijf een recordverlies van 2,2 miljard dollar leed, is ook reden tot zorgen bij beleggers. In het eerste kwartaal van 2016 was dat verlies 105 miljoen dollar. Dat de omzet in dezelfde periode steeg tot iets minder dan 150 miljoen dollar, was geen reden tot vreugde. Want ook hier hadden beleggers op meer gerekend. Het aandeel ging in de nabeurshandel met ruim 23 procent onderuit. 

Dat was heel anders bij de beursgang op 2 maart. Toen schoot de koers met 44 procent omhoog. De oprichters van het bedrijf waren daarmee in een klap multi-miljardair

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`