Economie

Snelgroeiende uitgeverij New Skool Media 'denkt als een ondernemer'

09 januari 2016 20:09 Aangepast: 03 augustus 2017 21:15
'Het is zeker niet de bedoeling om de magazines uit te melken en weer te verkopen' Beeld © ANP

Tijdschriftenuitgever New Skool Media neemt weekblad Elsevier en BeleggersBelangen over. Het bedrijf, dat pas sinds 2014 bestaat, heeft daarmee maar liefst 23 titels in het portfolio, terwijl de oplages van magazines over het algemeen juist teruglopen. "In tegenstelling tot andere uitgeverijen, denken wij als ondernemers", vertelt directeur Rob Koghee.

Het is zeker niet de bedoeling om de magazines uit te melken en weer door te verkopen, benadrukt hij. "Daar zijn we niet voor op aarde. Als uitgever faciliteren we vooral de redactie en het magazine, dus hopelijk merkt de lezer niks van de overname. Wel kijken we naar manieren om de titels beter te exploiteren."

In tegenstelling tot andere uitgeverijen, zoekt New Skool Media uitbreidingsmogelijkheden om merkgerelateerde producten in de markt te zetten, legt hij uit. "We kijken niet alleen naar de titels zelf, maar vooral ook goed naar de behoefte van onze lezers en gaan een stap verder dan de bestaande uitgeverijen. Het is misschien een open deur om te zeggen, maar als de doelgroep ervan houdt om zelf kleding te maken, waarom breng je dan niet zelf een goede schaar op de markt met hetzelfde merk als het tijdschrift?"

Alleen special interest
Het bedrijf nam in september 2014 een groot aantal magazines over van Sanoma. Alle 19 titels, zoals Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, Truckstar, Roots, Delicious en Vorsten, zijn specialinterest-tijdschriften. "We focussen ons daar heel bewust op. Laatst kregen we de Franse Marie Claire aangeboden, maar dat is niet onze cup of tea", vertelt Koghee. Hij is van mening dat algemenere titels meer last hebben van concurrentie door het internet en verloop van lezers. Deze strategie lijkt te werken, vorig jaar boekte het bedrijf 1 miljoen euro winst

Koghee stond in 1996 aan de wieg van VI.nl en zag al snel de kansen die het internet kon bieden. De websites van de titels die zijn bedrijf overnam, zijn de laatste jaren echter soms verwaarloosd, dus daar wordt de komende tijd veel in geïnvesteerd, geeft hij aan. Een risico is het wel, want vermoed wordt dat ook deze markt komende jaren zal veranderen. Facebook experimenteert bijvoorbeeld met manieren om artikelen niet meer op de website van de nieuwsbron te laten zien, maar in zijn eigen browser.

Verdienmodellen
Dat kost advertentie-inkomsten, want banners op de eigen website zullen door het dalende aantal bezoekers minder vaak gezien worden. Daarnaast hebben veel mensen tegenwoordig ook adblockers aan staan. Koghee wil daarop inspelen door meer branded content aan te bieden; interessante informatie voor de doelgroep waar de adverteerder voor betaalt. "Het is belangrijk dat we onafhankelijke artikelen kunnen blijven schrijven, maar er zijn wel mogelijkheden." Als voorbeeld noemt hij één van de magazines die recepten ontwikkelde met abdijbier. Deze artikelen worden gesponsord door de bierfabrikant.

Ook kijkt hij naar eventuele uitbreidingen. Het magazine Vorsten ligt sinds een paar maanden als proef in verschillende Engelstalige landen. 'The Crown', zoals het tijdschrift daar heet, bevat iets minder nieuws over het Nederlandse koningshuis en loopt opvallend genoeg beter in Amerika, dan in Engeland, "terwijl ze daar juist geen vorstenhuis hebben".

Overname Elsevier
Elsevier is juist geen special interest magazine, maar daar maakte Koghee en zijn compagnon Cor Jan Willig een uitzondering voor. "Het was zakelijk te interessant en te prestigieus." Het was een lastige klus om het weekblad en Beleggersbelangen van eigenaar Reed Business Nederland te krijgen, want er waren volgens de geruchten zes tot acht andere geïnteresseerden. De ondernemingsraad en de redactieraad van Elsevier moeten nog toestemming geven voor de overname.

De deal kon alleen beklonken worden als de titel 'Elsevier' na vier tot acht jaar zou verdwijnen. "Wij vonden het ook een slecht plan, maar Elsevier wilde de naam houden voor de eigen wetenschappelijke uitgeverij. Het was dus take it or leave it." Komende jaren verandert het magazine dus van naam, maar de redactie mag deze bepalen. "Zij zijn de geestelijk vader van het merk."

"We verwachten niet dat we er super veel schade van zullen ondervinden. Als je de naam van je kind verandert, ga je daar ook niet ineens anders over denken. Het is een goede redactie en we hebben zeer ruim de tijd voor een rebranding strategie."

Uitbreidingsplannen
Een snel groeiend bedrijf heeft als risico dat het uiteindelijk omvalt omdat het de verantwoordelijkheden niet meer kan bijbenen. De nieuwe titels worden ondergebracht in een andere B.V.: One (opinie, nieuws en economie). Naast de redactie, heeft New Skool ook het management van Elsevier overgenomen. "We hoeven ons niet met de huidige operatie te bemoeien omdat deze prima draait. Als dat niet het geval was geweest, dan was het ons niet gelukt."

Een vastomlijnd toekomstplan heeft hij daarom nog niet. "De tijdschriftenmarkt is enorm in beweging en er worden veel magazines te koop aan geboden. Mensen weten ons inmiddels te vinden, al ligt ons bordje op dit moment redelijk vol. We denken er wel over na om met partners samen te werken, zoals bijvoorbeeld in Duitsland. Er is een chinees spreekwoord: rijk worden is leren delen. Wij brengen dat in de praktijk."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

`