Ga naar de inhoud
Daling van 70 procent

'Batterijmetalen' voor elektrische auto's flink goedkoper geworden

Mijnwerkers bij een lithiummijn in de Chileense Atacama-woestijn Beeld © Rodrigo Abd / AP

Lithium, kobalt en nikkel, belangrijke grondstoffen voor het maken van batterijen, zijn het afgelopen jaar flink goedkoper geworden. Dat is ook goed nieuws voor wie een elektrische auto wil kopen.

Een jaar geleden bereikten de prijzen voor deze zogenoemde 'batterijmetalen' nog recordhoogtes en maakten autofabrikanten zich grote zorgen. Nu ziet de situatie er compleet anders uit, zo daalde de prijs van lithium met zo'n 70 procent.

Zeldzame metalen

Kenmerkend voor de batterijmetalen is dat ze zeldzaam zijn, en op weinig plekken te winnen zijn. Zo komt driekwart van alle lithium uit Australië en Chili, en is de Democratische Republiek Congo in zijn eentje verantwoordelijk voor 72 procent van alle kobaltproductie.

Economische malaise China

"De prijsdaling van het afgelopen jaar heeft vooral te maken met China", zegt Georgette Boele, econoom bij ABN Amro en gespecialiseerd in kritieke metalen. "China is een heel belangrijke speler op zowel de markt voor metalen, de productie van batterijen en de markt voor elektrische auto's."

De Chinese economie heeft het al sinds de coronapandemie moeilijk. Daarom daalt de binnenlandse vraag naar elektrische auto's, wat betekent dat de vraag naar batterijmetalen ook daalt. Dat terwijl de Chinese overheid de afgelopen jaren juist flink heeft geïnvesteerd om de productie van batterijen op te voeren.

Economie
Lees meer over de economische crisis in China
Economie China in het slop: 'Mensen krijgen maandenlang geen loon'

Batterijen op zout

Voorlopig lijkt er dus geen tekort te zijn van de batterijmetalen. Maar er zijn niet genoeg van dit soort metalen om alle auto's ter wereld van batterijen te voorzien, zegt Boele. "Als de technologie niet verandert, dan hebben we gewoon een tekort."

Daarom experimenteren autofabrikanten met batterijen die minder afhankelijk zijn van zeldzame metalen. "Om batterijen op de lange termijn betaalbaar te houden, kijken fabrikanten naar nieuwe technologieën. Zo rijden er in China al auto's op batterijen zonder kobalt." Ook wordt er geëxperimenteerd met batterijen op basis van zout, al staat die technologie nog in de kinderschoenen.

Boele verwacht dan ook dat schommelende prijzen voor deze grondstoffen alleen op de korte termijn invloed zullen hebben op de prijzen van elektrische auto's.

Dure
Lees ook:
Dure batterijen zorgen voor minder snel dalende autoprijs dan verwacht