Ga naar de inhoud
Gemeente grijpt in

Pakketpunt Monique moet dicht na klacht buren: 'Overlast op het hofje'

Monique Danker in haar pakketpunt aan huis Beeld © Monique Danker

Consternatie deze week op de Meerkoet in Etten-Leur. Op het hofje heeft Monique Danker een thuispakketpunt, maar buurtgenoten hebben geklaagd over overlast. En met succes. De gemeente gaat pakketpunten aan huis per 1 januari verbieden. "Mensen moeten gewoon naar mij toekomen met hun klachten en niet naar de gemeente gaan."

Monique is teleurgesteld. Vijf jaar geleden begon ze met haar pakketpunt, omdat ze toch al vaak pakketjes van de hele buurt aannam en inmiddels maken veel buren dankbaar gebruik van haar diensten. "We zitten tussen de 70 tot 80 pakketten per dag en werken met drie vervoerders: UPS, DPD en Homerr. Vaak halen mensen meerdere pakketten in één keer op."

Speelplaats

Maar de grote populariteit betekent dat het tussen vier en acht uur ‘s avonds wat drukker kan zijn op de Meerkoet. "Meerkoet is een hofje met een speelplaats in het midden en daar kunnen dan tussen vier en acht eigenlijk geen kinderen spelen", zegt gemeenteraadslid Clasien de Regt. 

"Als ze naar huis willen, moeten ze oversteken, maar dat is gevaarlijk. Veel mensen halen hun pakketten met de auto op en sommigen laten zelfs hun auto draaien met overlast van gassen tot gevolg."

Tenminste, dat is één van de klachten die De Regt kreeg van enkele buren van Monique Danker, waarna ze in mei vragen hierover stelde aan de gemeente. "Ze gaven aan dat het volgens het bestemmingsplan niet mocht, omdat het te veel overlast zou veroorzaken", zegt De Regt, die namens Leefbaar Etten-Leur in de oppositie zit. 

"Toen zei de gemeente het verbod na vijf jaar te willen gaan handhaven. Als alternatief waren ze bezig met pakketkasten. Volgens de gemeente een goed alternatief voor de bewoners."

Klachten

Monique begrijpt de klachten van buurtbewoners maar ten dele. "Tijdens corona was het extreem druk en toen zagen we buurtgenoten met boa’s praten", blikt ze terug. "Een boa is toen met mijn man over de overlast begonnen en sindsdien hebben we maatregelen genomen. Zo hebben we onze auto van de oprit afgehaald, zodat klanten daar hun eigen auto kunnen neerzetten."

Bovendien hebben buren aangegeven dat hun oprit ook gebruikt mag worden. En als het dan nog te druk is, adviseert Danker haar klanten om hun auto in een parkeervak te zetten. "De meeste mensen komen toch op de fiets of lopend. Volgens mij is het niet zo’n probleem. De boa’s zijn niet meer langs geweest. Ze groeten ons gewoon."

Wat Danker irriteert, is dat ze in al die vijf jaar niemand van de gemeente heeft gezien om de klachten over overlast te bespreken. "Heel vreemd. Pas deze week kregen we een mail en een brief. We kunnen een verweerwoord schrijven en dat gaan we doen ook. Al denk ik dat het niet veel zin heeft."

Gemeenteraadslid De Regt begrijpt de frustratie van haar plaatsgenoot. "Ze hebben het besluit in de krant moeten lezen. De communicatie vanuit de gemeente is niet goed geweest. Zo wisten de pakketuitbaters niet eens dat ze vijf jaar werden gedoogd."

Niet chique

Ook Mark Jan Pieterse, mede-oprichter van Homerr, vindt de handelswijze van de gemeente niet chique. "Het heeft ons wel een beetje verbaasd. We zijn niet gekend in het besluit, dan hadden we als Homerr kunnen uitleggen wat de voordelen zijn van een pakketpunt aan huis", zegt hij. 

"Het lijkt erop dat de gemeente een probleem oplost, maar het probleem - de pakketjes - gaat niet weg. Volgens mij gaan mensen nu sneller de auto pakken om naar pakketkluizen en winkelpunten te rijden. Het  bestelgedrag van de buurtgenoten zal niet veranderen."

Homerr is in 2016 opgericht, juist omdat er veel pakketten bij buren kwamen. "Pakketten aan huis leveren de meeste overlast op. Wij geloven in een mix van winkelpunten, pakketpunten aan huis en pakketkluizen", legt Pieterse uit. "Juist pakketpunten aan huis zijn geschikt voor mensen die lopend of fietsend hun pakketten ophalen."

Andere gemeenten

Homerr heeft 1600 afhaalpunten in Nederland, waarvan 450 pakketpunten aan huis. Volgens Pieterse zijn er naast Etten-Leur geen andere gemeenten die denken aan een verbod op thuispunten. 

Uit cijfers van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat het aantal ophaalpunten bij winkels en particulieren vorig jaar met bijna 10 procent steeg tot 11.601. Toch laat 81,5 procent van de mensen hun pakketjes nog steeds thuis bezorgen.

En daar zit volgens Gert Koudijs van brancheorganisatie NSO Retail het echte probleem. "Gratis thuisbezorgen is onzin. Webshops beloven snelheid. Van beide moeten we af. Veel producten hoef je niet snel te hebben thuis", legt Koudijs uit. 

Sociaal ontmoetingspunt

"Het bezorgsysteem moet veel efficiënter worden. Verbied gratis thuisbezorgen en maak de kosten inzichtelijk voor de consument en laat mensen kiezen. Thuisbezorgen betekent de volle mep, in een winkel of een pakketkast of bij een thuispunt zoals bij Monique Danker betaal je minder."

Terug naar de Meerkoet. Met hun pakketpunt aan huis verdienen Monique en haar man maandelijks ongeveer 400 euro. "We hebben er een leuk zakcentje aan. Ik doe mijn boodschappen ervan."

Maar dat is niet het belangrijkste. "We willen hier graag mee door. Eigenlijk zijn we een sociaal ontmoetingspunt. Klanten ontmoeten hier mensen die ze lang niet meer hebben gesproken. Dat is mooi."

De wethouder van de gemeente Etten-Leur reageerde niet direct op vragen van RTL Z.

Bij
Lees meer:
Bij 'pakketpunt Sabina' gaat 70 keer per dag de bel: 'Doe het niet voor het geld'