Ga naar de inhoud
'Koop op tijd in'

Schommelende prijzen in grote speelgoedboeken: 'Koopjesjagers opgelet'

Het speelgoedboek van Intertoys Beeld © Intertoys

Velen zaten er met smart op te wachten: de grote speelgoedboeken van Bol en Intertoys zijn weer te krijgen. Waar de één vaste prijzen toont, doet de ander dat juist niet. Een bewuste keuze, zeggen de retailers. Voor koopjesjagers betekent het opletten én op tijd inkopen.

"De prijsstrategie van Intertoys is gericht op een eerlijke prijs voor een artikel, en geen schommelende prijzen die dagelijks, of soms meerdere malen per dag, wijzigen", zegt Celvin de Bie, hoofd marketing bij Intertoys. 

De prijzen staan er tot en met 5 december vast, al zijn er een paar uitzonderingen. "Bij een enkel artikel waar wij veel prijsbewegingen verwachten, hebben we een qr-code geplaatst", zegt De Bie. Het gaat om een stuk of zeven items, waaronder gameconsoles, in een boek met 1600 artikelen.

Geen prijzen bij Bol

Bij concurrent Bol is dat anders. Al sinds de eerste editie, kiest de online retailer er bewust voor om géén prijzen te laten zien. Met een systeem van dobbelstenen krijgt de consument een bereik voor de kiezen (één stipje is tussen de 0 en 10 euro, zes stipjes betekent meer dan 80 euro). Via een qr-code kom je uit bij een webpagina met de actuele prijs.

Speelgoedboek
Lees ook:
Speelgoedboek zonder prijzen: 'Kinderen te vroeg gevoed met duurder = beter'

Waarom? "Ten eerste omdat prijzen kunnen veranderen", zegt Joost Morel, woordvoerder van Bol. Via de code heeft de klant volgens hem altijd de laatste stand van zaken voor zich, inclusief aanbiedingen. Daarnaast noemt Bol de prijzen 'niet relevant voor kinderen'. "Door de prijzen niet mee te nemen, kunnen ze onbevangen kiezen, knippen en plakken."

Regelmatig aanbiedingen

Bol heeft een eigen assortiment en verkoopt producten van partners. Die laatsten bepalen zelf hun prijs. Voor de eigen waren geldt dat de prijzen dagelijks worden bekeken en zo nodig aangepast. Er wordt gewerkt met zogenoemde dynamische prijzen en die kunnen wisselen op basis van vraag en aanbod.

Dat betekent niet dat de prijzen ook dagelijks schommelen, zegt Morel. En de verschillen noemt hij doorgaans klein. "Tenzij er een aanbieding is en die zijn er regelmatig in aanloop naar de feestdagen."

Extra korting

Die aanbiedingen zijn er, ondanks de vaste prijs, ook bij Intertoys, zegt De Bie. Soms is er een extra korting op de prijs in het speelgoedboek. "In dat geval kan de prijs altijd enkel lager uitkomen voor de consument." Die zal dus naast het boek, ook de website en de winkel in de gaten moeten houden.

Volgens Dirk Mulder van ING kunnen dynamische prijzen best wel wat verschil opleveren voor de portemonnee. "Ik zocht gisteren naar een internationaal boek en dat stond op verschillende plekken te koop, variërend in prijs van 24 tot meer dan 30 euro", zegt hij. Het loont met andere woorden om even rond te speuren voordat je een aankoop doet. En dat kost volgens hem tegenwoordig niet zoveel moeite.

Populair speelgoed, en de prijs

De speelgoedaanbieders denken dat Lego hoge ogen gaat gooien op de verlanglijstjes van kinderen (en volwassenen). Ook de ruilkaarten van Pokémon, verschillende games en spullen van onder meer Paw Patrol en Barbie zijn populair.

  • Gabby's Purrfect poppenhuis kost op dit moment bij Intertoys 89,95, bij Bol geldt een aanbieding van 79,98 (beiden inclusief verzenden).
  • Het Lego Dreamzzz mevr. Castillo's Schildpadbusje kost bij Bol en Intertoys 40 euro.
  • Het spel Super Mario Bros. Wonder voor de Nintendo Switch kost bij Bol 56,99, bij Intertoys is dat 59 euro.
  • De Mama Surprise Cavia kost bij Intertoys 69,00, bij Bol is dat 68,50 euro.

Veel concurrentie

Bij gewild (merk)speelgoed kan het volgens Mulder lonen om op tijd in te kopen. "Hoe langer je wacht, hoe lastiger een artikel soms te krijgen is, en juist dan kunnen de prijzen omhoog gaan."

Toch zullen retailers daar ook voorzichtig mee zijn: "Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen", zegt Mulder. Er is immers veel concurrentie als het gaat om speelgoed. Bij het aanpassen van prijzen kijken aanbieders daarom vooral goed naar elkaar. Om te voorkomen dat ze spullen niet kunnen slijten.

Drie
Lees ook:
Drie keer per dag een andere korting: Albert Heijn prijst dynamisch af

Laurens Sloot, bijzonder hoogleraar ondernemerschap aan de Rijksuniversiteit Groningen, ziet het instrument wisselende prijzen vooral terug bij verse producten en bijvoorbeeld in de supermarkt. Dat doen ondernemers vooral om te zorgen dat ze niet met voorraad blijven zitten, zegt hij.

Met dynamische prijzen kunnen vraag en aanbod beter worden gestuurd. Gaat het ene product te hard de winkel uit, dan kun je bijvoorbeeld een ander item in dezelfde categorie wat goedkoper maken.

Aanbiedingen belangrijk

Als retailer hoeft dat niet per se meer omzet op te leveren, ook omdat de prijzen twee kanten op kunnen gaan. "Het is geen typisch instrument om de marges te verhogen, veel retailers vinden te veel schommelingen ook niet wenselijk", aldus Sloot.

Ben je als consument op zoek naar kortingen, dan kun je waarschijnlijk meer halen uit aanbiedingen en kortingsacties, denkt de hoogleraar. Die zijn voor veel bedrijven een stuk belangrijker als het gaat om inkomsten.