Apple wil de concurrentiestrijd aangaan met de PlayStation, Xbox en Nintendo Switch. Dat zegt Tim Cook - de topman van de iPhone-maker - tijdens een bezoek aan de Eindhovense game-maker Gamehouse. De duurste iPhones zijn al geschikt voor een aantal games die eerder op de Playstation 5 en Xbox verschenen.
De verkoop van iPhones is goed voor de helft van de omzet bij Apple. Diensten (waar naast apps ook games ook onder vallen) zijn bezig aan een opmars: een kwart van de omzet komt hier inmiddels uit.
Gamen is heel belangrijk voor Apple, zegt de baas van de techreus tijdens een bliksembezoek aan Nederland. En dat wordt alleen maar meer. "IOS (het besturingssysteem voor iPhones, red.) is 's werelds beste mobiele platform voor games en dat willen we zo houden. Dus blijven we erin investeren", zegt Cook in gesprek met RTL Nieuws.
Want iedere minuut dat iemand een Playstation of Xbox verkiest boven een iPhone, is een gemiste kans om geld te verdienen. Het is overduidelijk dat Apple dat gevecht om de tijd wil aangaan.
Console-games op je iPhone
Apple's duurste iPhones, de 15 Pro en Pro Max, hebben een nieuwe processor aan boord die grafisch zo krachtig is dat je er games op kunt spelen die eerder op de Playstation 5 en Xbox speelbaar waren. Het laat zien hoe belangrijk Apple gamen vindt, beaamt Cook in gesprek met RTL Nieuws.
"Onze visie is dat je console games kunt spelen op je iPhone. En dat is game changing", zegt Cook. In 2020 ging Apple voor het eerst in jaren weer eigen chips maken voor zijn computers. Dat heeft deels te maken met gamen, zegt Cook. "We leggen steeds meer nadruk op games, omdat klanten ze graag spelen."

Het gevecht om de tijd en aandacht geldt niet alleen voor mensen met smartphones, maar ook voor ontwikkelaars van apps en games zoals GameHouse, zegt Cook. "Er is een aanzienlijke concurrentiestrijd voor de tijd van ontwikkelaars", aldus de topman. "Ze hebben de keuze om iets te maken dat exclusief voor consoles is of kunnen zich concentreren op mobiel gamen of zelfs beiden."
Of ook de grootste games door de bekendste studio’s met hun grootste games naar iPhone komen, blijft vooralsnog onduidelijk. "Maar ik denk dat je kunt zien waar we heen gaan met de hoeveelheid energie die we steken in onze eigen chips. We zullen zien wat daar gebeurt."
Games met vrouwen als doelgroep
Dat Cook zich laat rondleiden bij Gamehouse is niet toevallig. De appmaker bestaat 25 jaar en heeft flink wat apps gemaakt. Het bedrijf richt zich allereerst op vrouwen, zegt ceo Simonetta Lulli. "Wij maken vooral puzzle- en casual games. Ja, het is female first maar we proberen heel neutraal te zijn. We willen games maken voor iedereen. Maar onze belangrijkste doelgroep is die vrouwelijke 50 procent van de bevolking."
En doet het al jaren. Het grootste succes is Delicious, een serie games die wereldwijd door meer dan 100 miljoen gebruikers is gespeeld.

Augmented reality is de toekomst
Met de Apple Vision Pro, de mixed reality-bril die Apple vanaf begin volgend jaar verkoopt, wordt een nieuwe stap voor gamen gezet, zegt Cook. Met de bril kunnen beelden over de realiteit heen worden gelegd (Augmented Reality) of apps en games worden bekeken waarmee je helemaal wordt afgesloten van de buitenwereld (Virtual Reality)
"Het maakt een nieuw canvas mogelijk voor ontwikkelaars om mee te spelen. En we werken al met veel ontwikkelaars samen om apps te ontwikkelen voor de Vision Pro."

Cook heeft er grootse verwachtingen van. Het doet hem denken aan de 2008, toen de App Store geopend werd. "Wie had ooit de app-explosie kunnen voorspellen? Daardoor konden niet alleen grote bedrijven een rol spelen in de app-markt, maar ook kleine bedrijven en start-ups."