Ga naar de inhoud
Actieteam opgezet

Piloten zetten KLM onder druk: lopen zich warm voor werkonderbrekingen

Foto ter illustratie Beeld © ANP / Hollandse Hoogte /Robin Utrecht

KLM lijkt zich op te kunnen maken voor een nieuw conflict met haar piloten. Vakbond VNV heeft een actie- en informatieteam opgericht dat 'stap voor stap toewerkt naar werkonderbrekingen'. In Duitsland biedt Lufthansa piloten tenminste 18 procent loonsverhoging om 'conflicten' te voorkomen.

De huidige cao's bij KLM voor grond-, cabine- en cockpitpersoneel liepen begin maart dit jaar af. Volgens een aantal bonden – bijvoorbeeld De Unie, FNV Cabine, VNC en VKP – is het loonbod dat KLM gedaan heeft voor een nieuwe cao ver onder de maat, zeker als gekeken wordt naar wat de vakbonden zelf hebben geëist.

Winst
Lees ook:
Winst bij Air France-KLM dankzij duurdere tickets en goedkopere kerosine

KLM wil een cao die loopt van maart 2023 tot maart 2025. Op vier momenten zouden de lonen dan worden verhoogd. In september en december van dit jaar met 2 procent, in maart volgend jaar met 2,5 procent en in september nog eens met 1 procent. De vakbonden eisen in 2023 een loonsverhoging van 12 procent en in 2024 een inflatiecorrectie plus een loonsverhoging van 0,5 procent.

Cao-onderhandelingen

Pilotenbond VNV lijkt het allemaal hoofdschuddend aan te zien. "Waar we andere bonden uitgebreid zien communiceren over het loonbod van KLM of over de looneis van de bonden is loon voor ons niet als enige belangrijk", schrijft vicepresident Ruud Stegers van VNV in een Airmail Extra, waarin VNV met zijn leden deelt hoe de cao-onderhandelingen met KLM verlopen. "We lezen in de communicatie van andere bonden een gefrustreerde toon van verschillende gradaties. Bij ons ligt dat iets anders."

KLM
Lees ook:
KLM viert einde staatssteun met bonus voor personeel

Volgens Stegers communiceert VNV bewust nog niet over percentages. "Het klassieke armpje drukken over de hoogte van de loonronde volgt in een later stadium." Eerst wil VNV afspraken maken over werkdruk en crewsterkte. Die gesprekken lopen 'niet snel', maar 'vooralsnog' wel 'constructief'. Ogenschijnlijk om de druk op de ketel te houden, bereidt het actie- en informatieteam nu wel stappen voor die kunnen leiden tot 'werkonderbrekingen'.

Verwijzing naar Lufthansa

Op sociale media deelt VNV ondertussen het bericht dat Lufthansa de portemonnee trekt om arbeidsonrust in de drukke zomerperiode te voorkomen. Cockpitpersoneel van het Duitse bedrijf zou de komende drie jaar loonsverhogingen in het vooruitzicht worden gesteld van tenminste 18 procent, om te voorkomen dat in het lopende zomerseizoen het werk wordt neergelegd. Dat blijkt uit een memo hierover van chief operation officer Karl Brandes van Lufthansa, dat persbureau Reuters heeft ingezien

Volgens Brandes zouden de loonsverhogingen de kosten bij Lufthansa aanzienlijk verhogen. Ook bij KLM zorgen loonsverhogingen voor een structurele toename van de toch al hoge kosten. Staatsagent Jeroen Kremers, die namens de overheid toezicht hield op de naleving van coronasteunmaatregelen door KLM, heeft KLM zelf en het kabinet hier herhaaldelijk voor gewaarschuwd.

Witte
Lees ook:
Witte rook: akkoord tussen piloten en KLM

Het zou niet voor het eerst zijn dat piloten en KLM met elkaar in conflict komen. Bij de redding van KLM lag VNV ook al dwars toen het personeel gevraagd werd om langdurige loonmatiging. De piloten zetten uiteindelijk hun handtekening onder de gemaakte afspraken. Maar zich eraan houden, deden ze vervolgens niet, constateerde staatsagent Kremers keer op keer.

Bron: RTL Z