Bij de voorspelde tropische temperaturen van dit weekend zijn vlees voor op de barbecue, ijsjes of fruitsalades niet aan te slepen. Niets is zo veranderlijk als het weer, toch zorgen supermarkten ervoor dat klanten niet snel misgrijpen.
"Geen enkele supermarktketen in Nederland laat zich daadwerkelijk verrassen door mooi weer", zegt Walther Ploos van Amstel, hoogleraar logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.
Het hele jaar wordt met weermodellen doorgerekend wat het weer doet in welk postcodegebied en dat wordt weer gekoppeld aan informatie over de juiste producten waar behoefte aan is, aldus de hoogleraar.
Meer speklappen
Zo kan bij mooi weer in het ene gebied juist meer vraag zijn naar speklappen, terwijl ergens anders de alcoholconsumptie omhoog schiet.
Resultaten van vorige zomers geven geen garantie voor de toekomst. Daarom kunnen supermarkten naast voorspellen ook snel anticiperen. "En binnen twee tot vijf dagen hun inkoop drastisch omgooien bij tropisch weer", zegt Ploos van Amstel.

En er is nog een 'escape' om te voldoen aan een plots groeiende vraag. Leveranciers kunnen zo nodig elke twee uur informatie krijgen over de voorraden in een schap om daar op in te kunnen spelen.
Snel schakelen
Ook de supermarkten zelf laten aan RTL Z weten snel op mooi weer in te kunnen spelen. Met dit mooie weer kopen we bijvoorbeeld meer ijsjes, wijn, stokbroden, ingrediënten voor salades en zomerfruit, zeggen woordvoerders van Jumbo en Albert Heijn.
Ook zonnebrandmiddelen en bleek zijn in trek. Mooi weer ontlokt namelijk de behoefte aan een grote zomerschoonmaak in huis.
Vlees uit verpakking gehaald
En er is uiteraard een grote behoefte aan barbecueën. Meer vers vlees? Ook dat kan snel, het ligt namelijk vaak al ingevroren klaar in de koelcel van de leverancier. "Bij mooi weer is er niet plots behoefte aan meer vlees, maar vooral aan andere soorten vlees", zegt Ploos van Amstel.
Er vindt een verschuiving plaats: in plaats van gewone kipfilet, willen we gekruide kipspiesjes. "Dat gebeurt door simpelweg een stuk vlees uit de verpakking te halen, specerijen toe te voegen en er een ander etiketje op te plakken."

Uitdagingen
Het mooie weer zorgt ook voor uitdagingen, zeggen supermarkten. Zo pakt het weer vaak slechter uit dan voorspeld, terwijl die fruitsalades al onderweg zijn. Het betekent direct afschalen: "De vrachtwagens rechtsomkeert laten maken", zegt Ploos van Amstel.
De webwinkel van veel supermarkten is ook minder flexibel dan de fysieke winkel. Zij beschikken namelijk maar over een beperkt aantal busjes en bezorgers om aan de groeiende vraag te voldoen.
Er zijn bovendien extra mensen nodig om de spullen in te pakken. En dat is jammer, zegt Ploos van Amstel, want juist als het warm is blijven we thuis en willen we dat de boodschappen bezorgd worden.