Scheepvaart in het Rotterdamse havengebied is tot minimaal morgenochtend 7 uur flink ontregeld. De Nieuwe Waterweg is namelijk gestremd. Binnenvaartschepen kunnen omvaren, voor zeeschepen is het een kwestie van geduld. Zij moeten op zee wachten.
De stremming is veroorzaakt door een opeenstapeling van pech bij de aanleg van een nieuwe tunnel die snelweg A20 met de A15 zal verbinden, de Maasdeltatunnel genaamd. Gisteravond werd hiervoor een tunneldeel afgezonken in de Nieuwe Waterweg, in het deel van de vaarweg dat officieel Het Scheur heet.
Kortsluiting na lekkage
Het afzinken van het tunneldeel verliep succesvol, maar na een lekkage ontstond er kortsluiting bij de kop van het tunneldeel waar het andere tunneldeel aan gekoppeld moet worden. Door de kortsluiting werken de pompen niet waarmee Rijkswaterstaat het water uit het afgezonken stuk tunnel wil pompen.
In opdracht van Rijkswaterstaat zijn duikers bezig om de lekkage te dichten, maar dat is tot nu toe nog niet gelukt. In eerste instantie zou de stremming vandaag tot halverwege de middag duren, maar inmiddels heeft Rijkswaterstaat die verwachting bijgesteld.
Geen grote file
Volgens een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam zorgt de situatie niet voor een grote file aan schepen. Dat komt omdat scheepvaartverkeer van tevoren al was geïnformeerd dat de Nieuwe Waterweg lange tijd gestremd zou zijn. Binnenvaartschepen kunnen omvaren via het Hartelkanaal en de Oude Maas.
Zeeschepen die worden gehinderd, moeten langer wachten op zee voordat ze de haven in kunnen. Maar de Maasvlakte en de Europoort zijn wel voor de scheepvaart bereikbaar.
28 meter diep
De twee tunneldelen die de nieuwe tunnel vormen zijn 185 en 205 meter lang en komen - als alles goed gaat - 28 meter onder NAP te liggen. Het tweede deel wordt 15 april afgezonken, als alles volgens planning verloopt.
