Ga naar de inhoud
Dure elektriciteit

Thuislaadvergoeding voor 1 op de 5 zakelijke leaserijders niet kostendekkend

Een elektrische auto aan de thuislader. Beeld © ANP Foto

Tachtig procent van de zakelijke rijders met een elektrische auto krijgt een kostendekkende thuislaadvergoeding. De meeste werkgevers vergoeden de hogere contractprijs van de energieleverancier en niet de 40 cent van het prijsplafond om thuis je elektrische auto op te laden.

Dat blijkt uit een peiling van belangenvereniging Vereniging Zakelijke Rijders onder ruim 200 leden.

Kosten contract

Vergelijkingssite Pricewise kwam gisteren met een onderzoek dat met de invoering van het energieplafond thuisladen van je elektrische auto goedkoper is dan bij snelladers van Fastned. Althans, als je onder het prijsplafond blijft.

Met een elektrische auto die je thuis oplaadt, kom je al snel boven het energieplafond van maximaal 2900 kWh stroom per jaar à 40 cent. Daarom wordt elektrische leaserijders die thuisladen geadviseerd om de daadwerkelijke kosten van hun stroomcontract in rekening te brengen en niet de 40 cent van het energieplafond. Dat wordt ook door de meeste werkgevers geaccepteerd en vergoed.

Administratief gedoe

Bij 89 procent van de ondervraagde zakelijke rijders met een elektrische auto vergoedt de werkgever de kosten voor het thuisladen. Steeds minder mensen hebben een energiecontract met een vaste prijs. Soms wisselt het energietarief maandelijks en dan moet de zakelijke elektrische rijder die thuis zijn auto oplaadt de thuislaadvergoeding iedere maand aanpassen.

Sommige elektrische rijders beklagen zich hierover. Doordat de stroomprijzen maandelijks wisselen is het lastig om het tarief aan te passen. Soms kan het facturatiesysteem van de leasemaatschappij het niet aan of er is een doorlooptijd van weken. En het geeft ook een hoop administratief gedoe.

Sneller
Lees ook:
Sneller opladen: welke techniek voor snelladen wint?

Slechts 11 procent van de ondervraagden krijgt van de baas een vergoeding die niet toereikend is. En 12,5 procent van de ondervraagden weet niet precies wat ze vergoed krijgen van de baas. Volgens Jan van Delft, voorzitter van de Vereniging Zakelijke Rijders, heeft 78 procent van de zakelijke rijders de mogelijkheid om thuis hun auto op te laden.

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) ziet dat een aantal elektrische rijders probeert het prijsplafond niet te overschrijden. Zij kiezen er bewust voor om niet thuis te laden, maar publiek op straat.

"We hebben een collega die vanwege de hoge laadkosten thuis eerst publiek is gaan laden", zegt bestuurslid Maarten van Biezen van VER. "Toen de kosten daar ook stegen, is ze overgestapt naar een dynamisch stroomcontract thuis." Ook hijzelf laadt niet meer thuis op, maar op straat omdat dat in zijn geval nu goedkoper is.

Goed vergelijken

"Met de juiste laadpas is het nu vaak goedkoper om publiek te laden, dan thuis tegen het huidige hoge  stroomtarief. Het loont om goed te vergelijken waar je het goedkoopst uit bent: op straat of thuis?"

Hij ziet ook dat mensen vaker hun auto opladen op het werk of ze nemen thuis extra zonnepanelen om meer stroom op te wekken of ze stappen over op een dynamisch stroomcontract, omdat er uren op de dag zijn dat je maar een paar cent per kWh betaalt.

Subsidie
Lees ook:
Subsidie elektrische auto in trek: al voor bijna 17 miljoen euro aangevraagd