De prijzen voor containertransport zijn fors gedaald, tot bijna het niveau van voor de coronapandemie. Waar het transport van een zeecontainer aan het begin van dit jaar zo'n 9.600 dollar kostte, zijn bedrijven er nu 2.100 dollar aan kwijt. Dat is een daling van bijna 80 procent.
In korte tijd is de markt voor mondiaal containervervoer volledig omgedraaid, meldt het Financieele Dagblad. Dat blijkt ook uit data van het Britse onderzoeksbureau Drewry.

De daling wordt veroorzaakt doordat er vooral in het Westen minder vraag is naar consumentenproducten. En dat komt door de hoge inflatie en doordat de economie afkoelt.
Prijs zes keer over de kop
Er is ook een positieve oorzaak voor de lagere containerprijs, vertelt Jacob Schoenmaker, beurscommentator van RTL Z. De hoge containerprijs werd namelijk veroorzaakt doordat er na het opheffen van lockdowns ineens een hele grote vraag naar producten was.
"De prijs om een containertje te huren ging zes keer over de kop op dat moment", vertelt Schoenmaker, verwijzend naar de groene lijn in de grafiek hieronder. De piek werd onder meer veroorzaakt doordat containerschepen op de verkeerde plek lagen. Vanwege de coronacrisis hadden rederijen veel schepen uit de vaart gehaald. Ook stonden veel containers in de verkeerde havens.
"De gekte uit de coronacrisis is er nu duidelijk uit", vat Schoenmaker samen. Toch ziet hij het nog niet als voorbode dat de wereldeconomie in het slop raakt. "Dan zou de export ook moeten dalen", legt hij uit.

En in Nederland draaide de export nog op volle toeren, blijkt uit de oranje lijn in de grafiek. In het derde kwartaal werd 30 procent meer geëxporteerd dan het jaar er voor. En ook in de VS was er nog groei, constateert Schoenmaker. Alleen de Chinese export krimpt.
Goed nieuws consument
Voor consumenten is de lage prijs goed nieuws, want het is goedkoper om producten uit Azië hiernaartoe te laten verslepen, besluit Schoenmaker.