Ga naar de inhoud
Met avatar naar virtueel concert

Robotartiesten kloppen aan de deur: 'Commerciële potentie is enorm'

Robotrapper FN Meka

Een virtuele band, bestaande uit drie verveelde apen en één gemuteerde aap, die een concert houdt in de metaverse. Een robotrapper met groen haar, gecreëerd met kunstmatige intelligentie, die een platencontract scoort bij muziekmaatschappij Universal. Nemen robotartiesten de hitparade over?

De commerciële potentie van deze virtuele artiesten is in ieder geval enorm, denken platenmaatschappijen.

Eerst even wat cijfers. Robotrapper FN Meka heeft meer dan tien miljoen volgers op TikTok en de community van 'apen' band Kingship's op platform Discord telt een kleine dertig duizend leden. 

Bovendien verkochten de vier 'apen' in juli vijfduizend toegangskaarten voor een nog te creëren eigen virtuele wereld ter waarde van 1,4 miljoen euro. En zij zijn niet de enige robot- of virtuele artiesten met wereldwijd succes.

Maakbaar 

SM Entertainment in Korea richtte eind 2020 K-pop band Aespa op. Aespa bestaat uit vier jonge vrouwen in de echte wereld en hun vier avatars in de virtuele wereld. Inmiddels volgen bijna tien miljoen mensen hun instagramaccount. 

"Robotartiesten zijn interessant omdat ze maakbaar zijn. Met input van kunstmatige intelligentie ontstaat er iets nieuws", zegt digitaal expert Denis Doeland, die verantwoordelijk was voor het digitale strategie en de muziekuitgeverij van dance organisator ID&T.

De verwachting is dat SM Entertainment, verantwoordelijk voor het grote succes van K-pop, Aespa gebruikt om snel een volledig virtuele K-pop band te lanceren.

De voordelen op papier zijn enorm. Ga maar na. Geen onvoorspelbare artiesten waar je als platenlabel mee moet werken. "Robotartiesten laten zich minder leiden door emotie. En een discussie over een trompet komt ook niet meer voor", lacht Doeland.

Max Tiel van Thunderboom Records ontwerpt robotartiesten en speciale software voor kunstmatige intelligentie. "Een robot- of virtuele artiest begint bij tienduizenden euro's. En afhankelijk van het sociale media platform stijgt de prijs snel. Een video voor op TikTok en YouTube kost meer dan foto's voor Instagram."

Onbeperkte potentie

Tiel onderschrijft de woorden van Doeland. "Robotartiesten hebben onbeperkte potentie. Ze hebben geen fysieke beperkingen en kunnen wel honderd concerten per dag geven."

Dance label Spinnin Records ziet ook veel voordelen. "Sommige artiesten van ons produceren zoveel tracks. Dan bieden digitale artiesten mogelijkheden", zegt commercieel directeur Steven de Graaf. "Het kan dan gaan om een andere sound die niet past bij het eigen profiel."

Zijn collega en A&R director Jorn Heringa van Spinnin vult aan. "Wij praten er al over om avatars te plakken aan artiesten en/of tracks."

Tientallen miljoenen

Over de commerciële potentie van dit soort artiesten wil Spinnin Records zich niet al te veel uitlaten. "Laten we het op tientallen miljoenen euro's houden", zegt De Graaf. Ook Denis Doeland sluit deze bedragen zeker niet uit.

Max Tiel van Thunderboom Records is stelliger. "Het is gekleurd, omdat ze het zelf ontwikkelen, maar de makers van Metaverse voorspellen dat de virtuele wereld een miljardenwereld wordt. Daar twijfel ik niet aan."

Dat robotartiesten een nieuw businessmodel met zich meebrengen, is overduidelijk, zegt Heringa van Spinnin Records. "Ik werk al 20 jaar in de muziekindustrie en veel mensen hebben in het begin streaming nutteloos genoemd. Wie betaalt er voor lucht? Kijk eens hoe belangrijk streaming is geworden."

Hij wijst bovendien op de belevingswereld van de jeugd. "Je ziet nu al virtuele merchandise in spelletjes. De jongere doelgroep groeit ermee op. Web 3.0 biedt ongekende mogelijkheden."

Metaverse-festival
Lees ook:
Metaverse-festival in Amsterdam: 'We laten zien wat er mogelijk is'

Web 1.0 wordt ook wel het statische web genoemd, waarbij gebruikers vooral informatie konden opzoeken zonder interactie. Web 2.0 voegde een sociale schil toe, die zich vooral uitte in de opkomst van sociale media. 

"In web 3.0 wordt een digitale identiteit voor de consument van groot belang. Zo zal mijn zoon van dertien over drie jaar waarschijnlijk meer belang hechten aan de Nikes die zijn avatar aan heeft dan de schoenen aan zijn eigen voeten", verwacht De Graaf van Spinnin. 

"Voor digitale artiesten is daarin een grote rol weggelegd. Een samenwerking met bijvoorbeeld de 400 miljoen spelers van Fortnite biedt ongekende mogelijkheden." 

Homofoob en racistisch

Toch zullen mensen belangrijk blijven, is de verwachting. "Kunstmatige intelligentie kan een hit maken, maar dat hangt af van hoe deze is geprogrammeerd. De hit is net zo goed of slecht als de programmeur die erachter zit", duidt Doeland. 

En dat bleek in het geval van FN Meka. Universal dropte de robotrapper na een paar weken, vanwege grote kritiek op zijn homofobe en racistische teksten. Het algoritme was iets te veel gestoeld op de gangsterrappers van jaren geleden. Toen hip, nu te aanstootgevend.

Fortnite-maker
Fortnite-maker koopt muziekplatform Bandcamp
Fortnite-maker koopt muziekplatform Bandcamp

Rol van de mens

"De identiteit van de robotartiest is de grootste uitdaging", zegt Heringa van Spinnin. "Mensen worden makkelijker fan van een persoon dan een merk. Een robotartiest zit daar tussenin. Het team achter de robotartiest moet enorm goed aanvoelen wat de straat-, jeugd- en digitale trends zijn."

Kortom: een robotartiest succesvol in de markt zetten, blijft mensenwerk. En de tijd dat robotartiesten gemeengoed zijn, komt er snel aan.

"Sneller dan we denken" verwacht De Graaf van Spinnin. "Jongeren kopen dan voor hun avatar een digitaal kaartje voor een concert van een robotartiest in de virtuele wereld. En voor digitale merchandise en een digitaal colaatje wordt ook de portemonnee getrokken."

Bron: RTL Z