Ga naar de inhoud
Vanwege lange wachtrijen

Schiphol rekt periode op waarover compensatie geclaimd kan worden

Wachtende reizigers op Schiphol, 7 oktober 2022. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Owen O’Brien

Luchthaven Schiphol verlengt de periode waarin het bedrijf compensatie betaalt aan reizigers die hun vlucht hebben gemist. Dat reizigers vluchten missen, komt het afgelopen halfjaar geregeld voor door lange wachttijden bij de beveiliging.

Deze regeling gold oorspronkelijk tot 11 augustus, maar is nu opgerekt tot en met vandaag, meldt de luchthaven. Reizigers die denken dat ze recht hebben op de vergoeding, kunnen deze tot 30 november claimen via de site van de luchthaven. Het gaat om kosten voor het omboeken van een vlucht of een vervangende vlucht of alternatief vervoer. 

Duizenden
Lees ook:
Duizenden mensen gedupeerd door drukte Schiphol: 'Ontzettend vervelend'

Daarnaast worden de kosten vergoed die reizigers moesten maken als ze opnieuw naar Schiphol moesten komen of naar een andere luchthaven moesten gaan. In de afgelopen maanden was het ook nog erg druk op de luchthaven.

Minder lang wachten tijdens herfstvakantie 

De herfstvakantie verliep wel beter: reizigers stonden gemiddeld 14 minuten te wachten bij de beveiling. En op bijna alle dagen bleef de wachttijd onder het uur, aldus de luchthaven die spreekt van 'bescheiden stappen' op weg naar verbetering.

Dat ging niet zonder slag of stoot: noodgedwongen schrapte Schiphol duizenden vluchten om het aantal reizigers te beperken. Vorig jaar reisden 3 miljoen reizigers in de herfsvakantie via Schiphol, dit jaar waren het er 2 miljoen.

Het bedrijf verwacht dat dit nog tot in de eerste maanden van 2023 nodig zal zijn vanwege het personeelstekort. 

Wen
Lees ook:
Wen er maar aan: langer wachten op je trein, zonnepaneel of kinderopvang