Ga naar de inhoud
Dutch Design Week

Dutch Design Week toont de toekomst: blinden kunnen weer zien dankzij chip

Veel aandacht voor de toepassingen van virtual reality bij de Dutch Design Week. Beeld © Malini Witlox

Elektrische auto, move over. De zonneauto komt eraan. De Lightyear die op de Dutch Design Week werd getoond, trok veel bekijks. Dit jaar moet de auto nog op de markt komen. En het is niet de enige verandering die ons te wachten staat. Technologie verandert de gezondheidssector. Zo kunnen blinden weer zien met een speciale chip.

Hij zit prima. Als je achter het stuur van de Lightyear zit, merk je eigenlijk niet dat het een bijzondere auto is. Het dashboard geeft aan 'solar yield, 7 watt', om aan te geven hoeveel energie op dat moment wordt opgewekt terwijl de auto geparkeerd staat.

Het is van binnen het enige direct zichtbare verschil met een normale auto. Het grootste verschil zit aan de buitenkant, de Lightyear 0 heeft een hele andere vorm en is eigenlijk een rijdend zonnepaneel.

625 kilometer

"Je kunt met een volgeladen accu 625 kilometer rijden", zo vertelt Niels Hoffland, protoype engineer bij het in Helmond gevestigde Lightyear. Als de zon schijnt, laadt de auto op, er komt geen stekker aan te pas. "In Nederland kun je er ongeveer 30 kilometer per dag bij laden, in Spanje zestig tot zeventig."

In Nederland hebben tot nu toe 180 mensen de zonneauto besteld. Prijskaartje: 250.000 euro. "Maar rond 2025 willen we een tweede model lanceren dat 40.000 euro kost, dan wordt het betaalbaar voor iedereen."

Zonneauto
Lees ook:
Zonneauto Lightyear is de 'meest aerodynamische auto ter wereld'

Een actieradius waarmee je van Groningen van Maastricht kunt rijden en weer terug en niet hoeven te stekkeren. Het klinkt geweldig. Maar waarom hebben gewone autofabrikanten de zonneauto dan nog niet omarmd?

"Om deze actieradius te halen, heeft de auto een compleet andere aerodynamische vorm", zegt Hoffland. "Een auto compleet herontwerpen is duur. De elektrische auto's zijn qua ontwerp eigenlijk gewone brandstofwagens waar een e-motor en accu in is geplaatst."

De toekomst gaat veranderen, zo bleek wel op de Dutch Design Week. Onder meer de gezondheidszorg gaat profiteren. Zo presenteerde de Technische Universiteit een chip waarmee blinden weer kunnen zien.

Blinden zien weer dankzij chip

"De chip wordt door middel van breinchirurgie in je hersenen geplaatst. Dat is tot nu toe succesvol bij één vrouw gedaan", vertelt Leroy Driessen die als promovendus aan het project meewerkt. De chip neemt een taak van het lichaam over. "Het werkt alleen bij mensen die niet van geboorte af aan blind zijn. De chip geeft kleine elektrische impulsen af. Zo worden de zenuwen gestimuleerd die normaal gesproken beelden maken van wat we zien."

De blinde testpersoon draagt een bril, uitgerust met een kleine camera. In zwart-witte pixels ziet ze zo de contouren van een kamer, persoon, auto of boom.

De camera in de bril vangt de beelden op en stuurt deze naar de computer. De computer vertaalt de afbeelding in een puntweergave met behulp van artificiële intelligentie. Het chipimplantaat ontvangt vervolgens draadloos een puntbeeld en projecteert dit in de hersenen.

Met een VR-bril kunnen DDW-bezoekers ervaren hoe het werkt. Zonder al te veel problemen loop je door de kamer heen zonder ergens tegenaan te botsen.

De medische wetenschap staat voor niets, blijkt ook uit miniscule afbreekbare plastic buisjes die op de DDW worden gepresenteerd. Ze vervangen beschadigde of zieke bloedvaten. Als de stent wordt ingebracht reageert het lichaam daarop en worden er cellen op afgestuurd die een reparatieproces starten. Het lichaam maakt dan zelf een gezond bloedvat aan en het plastic buisje wordt afgebroken.

Tomaten bestrijden ziektes

En hoe kan gemodificeerd eten helpen om ons gezond te houden? Het chemische concern BASF helpt boeren om tomaten gezonder te maken door gericht te veredelen. De hoeveelheid lycopeen, een natuurlijk pigment dat zorgt voor de rode kleur van de tomaat, wordt kunstmatig verhoogd. Niet om de tomaat nog roder te maken.

"Lypoceen heeft ook andere vermeende gezondheidseffecten, zo is het een anti-oxidant en kan het hartproblemen tegengaan", legt een medewerker uit. Wanneer de tomaten met een gegarandeerd hoog lypoceengehalte op de markt komen, is nog niet bekend.

Brug van vlas

De bouwwereld probeert op diverse manieren om woningbouw duurzamer te maken, blijkt op de DDW. Van woningen met houten platen van zeegras tot een vloer van lisdodde. En ook in de wegenbouw wordt geïnnoveerd, aldus Faas Moonen van de Technische Universiteit Eindhoven, die samen met zijn collega's alternatieven voor betonnen bruggen en viaducten zoekt.

Voor de Floriade in Almere ontwierp de universiteit een 15 meter lange voetgangersbrug waarbij de bodem en zijkanten geheel van vlas waren gemaakt. Duizenden mensen liepen er probleemloos overheen. Met sensoren werd bekeken hoe de brug zich gedroeg en hoe die zich hield onder verschillende omstandigheden.

Duurzamer dan hout

De brug bij de Floriade kon het gewicht van een paar honderd mensen tegelijkertijd dragen, maar in de toekomst wordt dat meer. "We kunnen dan langere vlasbruggen bouwen met hogere overspanningen", aldus Moonen.

Wonen
Lees ook:
Wonen we straks in huizen gemaakt van schimmels? Deze ontwerpers denken van wel

Hij pleit voor een gedachteomslag. Materialen gebruiken die zich kunnen recyclen of vernieuwen. "Vlas is een snelgroeiende plant, afbreekbaar en herbruikbaar. Het is door de snelle groei duurzamer dan hout. We werken nu aan de bouw van een vlasbrug in het Duitse Ulm en volgend jaar komt een derde in Bergen op Zoom."

Een ander alternatief voor de huidige bruggen: brugonderdelen van 3D-geprint beton. "Duurzamer en efficiënter dan gewoon beton", zegt Moonen terwijl hij een voorbeeld toont.

"En je kunt een brug ieder design geven die je wilt. Het beton is hol van binnen. De brugelementen kunnen eenvoudig uit elkaar gehaald worden en elders worden herbruikt, ze zijn zonder lijm verbonden. En door 3D te printen verspil je niets, je print alleen wat je nodig hebt", besluit Moonen.

De Dutch Design Week is nog tot en met 30 oktober te zien in Eindhoven.

Prefabwoningen
Lees ook:
Prefabwoningen populair door woningcrisis: 'Binnen een dag een complete woning'