Ga naar de inhoud
Amsterdam weer in teken ADE

ADE: zo veel geld gaat er om in de wereld van de dancemuziek

Awakenings X Maceo Plex in de Ziggo op het Amsterdam Dance Event 2021. Beeld © ANP

Van woensdag 19 oktober tot en met zondag 23 oktober vindt in Amsterdam weer het Amsterdam Dance Event (ADE) plaats. Een mooi moment om te kijken hoe het financieel gaat met de Electronic Dance Music (EDM). De scene heeft zich in 2021 enigszins hersteld van het desastreuze coronajaar 2020. Vorig jaar was de sector goed voor 6 miljard dollar (6,2 miljard euro), 71 procent meer dan 2020, maar nog een vijfde minder vergeleken met 2019, het laatste pre-corona jaar.

Dat blijkt uit het jaarlijkse IMS Business Report voor de Electronic Dance Music. Als we kijken naar de cijfers sinds 2012 en corona buiten beschouwing laten, lijkt het erop dat de EDM als scene volwassen is geworden. Na jarenlange groei piekte de sector in 2016 op 7,4 miljard dollar (7,6 miljard euro) om de jaren erna te schommelen tussen de 7,2 en 7,3 miljard dollar (7,4 en 7,5 miljard euro).

Clubs & festivals

In 2021 waren er vijf pijlers onder het financiële succes van de EDM, waarbij we gemakshalve vergelijken met 2019, het laatste pre-corona jaar. Clubs & festivals brachten vorig jaar 2,5 miljard dollar (2,6 miljard euro) in het laatje, tegenover 4,4 miljard dollar (4,5 miljard euro) in 2019. 

"Een verklaarbaar verschil, aangezien nog niet alle festivals door konden gaan door corona", duidt advocaat Radboud Ribbert van het internationale advocatenkantoor Greenberg Traurig. Ribbert is gespecialiseerd in entertainment- en intellectueel eigendomsrecht en rekent enkele top-dj's tot zijn klantenkring.

Muziekverkopen & streaming

De inkomsten uit Muziekverkopen & streaming stegen vorig jaar naar 1,4 miljard dollar (1,45 miljard euro), 0,3 miljard meer dan in 2019. "Streaming zit duidelijk in de lift en dat zie je ook terug in de cijfers van de dj's", zegt Ribbert.

Software & hardware

Software & hardware spekten de portemonnee vorig jaar ook meer dan in 2019: 1,2 miljard dollar (1,22 miljard euro) tegenover 1 miljard. Ribbert: "EDM wordt gemaakt met computers, dus de software en hardware blijven zich doorontwikkelen." 

Door de invloed van corona zien we dat livestreaming en de software hiervoor een ontwikkeling hebben doorgemaakt in 2021 en meer geld in het laatje brachten bij de bedrijven in de EDM-industrie die dit verzorgen.

Inkomsten voor artiesten

We hoeven geen medelijden te hebben met de EDM-dj's die de wereld over reizen, toch voelden zij corona vorig jaar nog goed. Inkomsten voor artiesten en dj's topte vorig jaar op 0,7 miljard dollar (0,72 miljard euro). Ter vergelijk, in 2019 harkten ze nog gezamenlijk 1,1 miljard dollar (1,13 miljard euro) binnen.

Opleidingen

Een nieuwe loot aan de EDM-geldboom is Opleidingen, goed voor 0,2 miljard dollar (0,21 miljard euro) in 2021. "Denk hierbij aan dj-opleidingen en ander onderwijs. Een goede ontwikkeling, zeker ook voor de Nederlandse scene, die steeds minder jonge top dj's aflevert", legt Ribbert uit.

Nederlands aandeel

Nederland en EDM worden vaak in één adem genoemd. 'Onze' top-dj's scoren traditioneel goed in de jaarlijkse DJ Mag Top 100 en het Nederlandse dancelabel Spinnin werd in 2017 voor 100 miljoen euro gekocht door grote broer Warner. 

Hoe gaat het financieel met de Nederlandse scene? Cijfers over 2021 zijn er nog niet, omdat Buma Cultuur de muzikale exportwaarde pas begin januari tijdens ESNS bekendmaakt. 

Wel zagen we sinds 2016 het Nederlandse aandeel langzaam dalen. De cijfers van Buma Cultuur hebben betrekking op inkomsten uit optredens en via dance labels, equivalent met Dj's & artiesten inkomsten en Muziek verkopen & streaming uit het wereldwijde IMS Business Report.

Enorme prestatie

Nederlandse dj's waren in 2017, 2018 en 2019 goed voor respectievelijk 143 miljoen, 158 miljoen en 154 miljoen euro. Corrigeren we dit voor de toenmalige dollarkoers, dan komen we op een marktaandeel van 10 procent in 2017, 9 in 2019 en 8,5 procent in 2019.

"Op zich is het vervelend dat het Nederlandse marktaandeel daalt, maar met de mondiale groei en daarmee ook opkomst van talenten uit andere landen is een kleiner marktaandeel logisch", zegt Richard Zijlma, van 2000 tot 2018 directeur van het Amsterdam Dance Event. "Dat we het zo goed doen, is al een enorme prestatie van Nederland."

Talentontwikkeling

Net als Radboud Ribbert signaleert Zijlma dat de doorbraak van Nederlandse top-dj's stagneert, iets dat ook terug te zien is in de DJ Mag Top 100, waar sinds de doorbraak van Martin Garrix in 2014 geen jonge landgenoot te zien is in de top 10.

"Het aandeel Nederlandse dj's daalt langzaam. De industrie moet nu echt aan talentontwikkeling doen. We moeten voor onze legacy zorgen. Mochten de huidige top-dj's stoppen, dan moet er een nieuwe generatie staan om het over te nemen", zegt Zijlma.

Ribbert sluit zich bij de woorden van Zijlma aan. "Onze huidige top-dj's Tiesto, Armin van Buuren, Afrojack en Martin Garrix hebben de kwaliteit om wereldwijd te blijven scoren. Alleen is er te weinig aanwas van nieuw talent. De Nederlandse industrie doet er goed aan om daar de komende tijd op te focussen. Het ging jarenlang vanzelf, er moet nu gas bij."

Bron: RTL Z
Dit is een artikel van