Ga naar de inhoud
Jetten: niet genoeg

Eneco gaat zich aan de wet houden: 'Kan nadelig zijn voor klanten'

Beeld © ANP

Eneco gaat vanaf 1 november klanten eerder inlichten over veranderingen in hun energietarieven. Het energiebedrijf belooft minimaal dertig dagen voordat een prijswijziging wordt ingevoerd klanten hierover te informeren. Maar volgens energieminister Rob Jetten duurt dat nog te lang. "Het moet meteen gebeuren en anders moet de ACM ingrijpen."

Er was ophef ontstaan omdat Eneco afgelopen donderdag klanten liet weten dat vanaf eind deze week de gasprijzen verdubbelen en de stroomprijzen 2,5 keer omhoog gaan. Zo'n 700.000 klanten (een derde van het totaal aantal klanten) kregen van Eneco het bericht dat ze nu per maand vaak honderden euro's meer kwijt zijn.

Dertig dagen

Ook Essent en Greenchoice lieten eind afgelopen week de klanten bij wie het contract af gaat lopen weten dat prijzen vanaf 1 oktober fors omhoog gaan. Ook voor hen betekent dat prijzen van 50 procent meer tot een ruime verdubbeling. RTL Nieuws meldde dat bedrijven daarmee de wet overtreden. 

Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft de bedrijven laten weten dat die prijswijziging op zo'n korte termijn niet mag. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet namelijk dertig dagen van tevoren worden aangekondigd.

Energiebedrijven
Lees meer
Energiebedrijven in de fout met prijsverhoging: te laat aangekondigd

Wat vervelend

Eneco zegt nu het "heel vervelend te vinden dat er zoveel onduidelijkheid is ontstaan". Het bedrijf beweert dat negen of tien dagen vooraf de klant inlichten over prijswijzigingen voldoende was. Volgens een woordvoeder staat namelijk nergens dat er een regel van dertig dagen voor bestaat.

"Het is een afgeleide van het aantal dagen dat je hebt om over te stappen naar een andere leverancier. En omdat dat bij ons in negen dagen kan, is afgeleid dat we ook die termijn kunnen gebruiken om klanten in te lichten over prijswijzigingen."

ACM is echter heel duidelijk over de regels: "De termijn van dertig is ook geregeld in de Elektriciteitsrichtlijn", zo zei een woordvoerder eerder ook al tegen RTL Nieuws. 

Tarieven
Lees ook
Tarieven grootste energiebedrijven vanaf oktober fors omhoog

Energieminister Rob Jetten zei vanmiddag in de Tweede Kamer dat hij de actie van de drie energiebedrijven "zeer onwenselijk en onbegrijpelijk" vond. Volgens Jetten voert de ACM nu "intense gesprekken" met de energiebedrijven en hij wil dat de autoriteit ingrijpt als de bedrijven moeilijk blijven doen.

Per direct

Hij vindt het besluit van Eneco om per 1 november klanten eerder in te gaan lichten nog onvoldoende. "Ik verwacht van alle energiebedrijven dat ze dat per direct en met terugwerkende kracht doen", zo zei hij tijdens het vragenuurtje. Met daarbij de dringende oproep: "Voorkom dat de ACM anders gaat ingrijpen."

Hij zei ook dat als blijkt dat de ACM de bedrijven niet kan dwingen hij de wet wil laten aanpassen zodat dat in de toekomst wél kan.

Plafond

De prijzen die energiebedrijven zeggen ter verhogen staan los van het prijsplafond dat het kabinet afgelopen week aankondigde. Dat prijsplafond gaat gelden voor een bepaald maximum aan hoeveelheden stroom en gas die je verbruikt. Voor alles wat je daarboven verbruikt, betaal je de vrije marktprijs die dus fors hoger komt te liggen.

In de video hieronder leggen we het prijsplafond uit:

Prijsplafond uitgelegd in 1 minuut: dit ga je betalen

00:57

Een woordvoerder van Essent wil nog niet ingaan om de ophef die nu is ontstaan. "We komen er later op terug." Bij Greenchoice werd niet opgenomen. De bedrijven worden overspoeld met klachten nadat vorige week hun nieuwe tarieven bekend werden.

Ook prijsverlaging nu later

Eneco belooft de klachten van klanten over de plotselinge prijsstijgingen in behandeling te nemen. "Dat geldt ook voor klachten die nu nog binnenkomen", aldus een woordvoerder. Of de klanten dan nog een periode (van twintig dagen) een lager tarief betalen, wilde hij niet zeggen.

Het bedrijf gaat nu ook als de prijzen dalen die tarieven pas minimaal dertig dagen later verwerken. Klanten kunnen daardoor duurder uit zijn als energieprijzen op de handelsmarkt dalen. Want dan blijven de prijzen nog zeker dertig dagen hoger. "Ook als de prijzen dalen, gaan klanten dat nu later merken,"  aldus de woordvoerder van Eneco.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Kijk hier: Alle vragen en antwoorden over je energierekening

47:05
Dit is een artikel van