Regels ACM

Energiebedrijven in de fout met prijsverhoging: te laat aangekondigd

23 september 2022 15:59 Aangepast: 27 september 2022 14:03
Een slimme gasmeter in een huis in Rotterdam. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Grote onrust onder klanten van de energiemaatschappijen Eneco, Greenchoice en Essent gisteren. De bedrijven kondigden forse tariefsverhogingen aan, met ingang van 1 oktober. Dat mag helemaal niet, zo kort van tevoren.

Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn ze heel duidelijk: nee, dat mag niet. Een wijziging in je contract, wat het verhogen van de tarieven is, moet 30 dagen van tevoren worden aangekondigd. 

Dat is de in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, vertelt Tjitte Mastenbroek, woordvoerder van de ACM. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Tarieven grootste energiebedrijven vanaf oktober fors omhoog

"De termijn van 30 dagen is ook geregeld in de Elektriciteitsrichtlijn", voegt hij toe.

Maak bezwaar

Klanten kunnen dan ook bezwaar maken tegen de tariefswijziging, vervolgt de woordvoerder. Op Consuwijzer, een site van de ACM met tips voor consumenten, staat een voorbeeld van een klachtenbrief. Consumenten kunnen deze brief gebruiken om te melden dat ze niet akkoord gaan met de verhoging.

Daarin vraag je de leverancier te bevestigen dat de tariefswijziging 30 dagen na de aankondiging ingaat, adviseert Mastenbroek. Dat zou dus vervolgens betekenen dat het hogere tarief niet op 1 oktober al ingaat, maar pas zo'n drie weken later. Dat kan flink schelen op een energierekening die verhoogd wordt. 

Geschillencommissie

Als de energiemaatschappij hier niet op reageert, kun je naar de onafhankelijke Geschillencommissie stappen. Deze heeft dit jaar nog bevestigd dat energiebedrijven 30 dagen voor de tariefsverhoging dit bekend moeten maken aan hun klanten. Als je geen bezwaar maakt, gaat de verhoging gewoon in.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zo schraapt het kabinet 17 miljard voor koopkrachtsteun bij elkaar

Energiereuzen Eneco, Essent en Greenchoice stelden hun klanten namelijk pas in de afgelopen week op de hoogte van de tariefsverhogingen. Meer dan twintig dagen later dan concurrent Vattenfall, die eind augustus al begon met het informeren van klanten.

Algemene voorwaarden als excuus

Waarom informeerden de andere grote energiebedrijven hun klanten niet ook al in augustus? Simpel, is de verklaring Rianne de Voogt, woordvoerder van Eneco. Het bedrijf heeft in de algemene voorwaarden opgenomen dat het dit soort wijzigingen uiterlijk 10 kalenderdagen voor ingang van de nieuwe tarieven moet doorgeven. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Energiebranche bezorgd over invoering prijsplafond: 'Wordt hels karwei'

Dat Eneco zo kort van tevoren de klanten op de hoogte stelt, heeft te maken met de inkoopstrategie, legt De Voogt uit. "We proberen zo kort mogelijk op de markt in te kopen, in september kopen we nog in voor oktober", legt zij uit. En de prijzen die het bedrijf in die periode nog betaalt, wil het zo goed mogelijk doorgeven aan de klanten. 

Tien dagen is te kort

Ook bij Greenchoice staat de termijn van 10 dagen in de algemene voorwaarden. "Wij gaan er hierbij van uit dat wij aan alle wet- en regelgeving voldoen", zegt het bedrijf in een reactie. Greenchoice zegt contact op te nemen met de ACM om snel duidelijkheid te krijgen. 

Energiebedrijf Essent reageerde niet op vragen. Het bedrijf maakt het nog het bontst, want het meldt dat het klanten mogelijk pas op 26 september op de hoogte stelt van de nieuwe tarieven. In de algemene voorwaarden van het bedrijf staat dat het klanten 'tijdig' informeert. 

"Dat is dan 30 dagen", reageert Mastenbroek van de ACM desgevraagd. En dat iets in de algemene voorwaarden staat, wil niet zeggen dat het rechtsgeldig is, vult woordvoerder Joyce Donat van de Consumentenbond nog aan.

Consument blijft met vragen zitten

Op dit moment heb je als consument niet zo veel keuze, want als je overstapt zijn je tarieven ergens anders waarschijnlijk net zo hoog, of nog hoger, nuanceert zij nog wel. "Maar het wordt er allemaal niet duidelijker op, en de consument blijft met vragen zitten", zegt Donat.

Overigens houden de bedrijven zich niet alleen niet aan de wet, maar ook niet aan de gedragscode van branchevereniging Energie Nederland. Daarin staat dat klanten 14 kalenderdagen van tevoren geïnformeerd moeten worden. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore