Ga naar de inhoud
Meer mensen met zorgen

'Heb jij geldzorgen?' ING vreest groeiende betaalproblemen

ING in Amsterdam Beeld © ANP

"Eén op de drie huishoudens heeft moeite met rondkomen. Maak jij je zorgen?" Wie de app van ING opent krijgt dit soort vragen voorgeschoteld en kan stappen zetten richting hulp. Het is niet toevallig, zegt de bank die een groeiend aantal klanten met betaalproblemen ziet.

Wat als je hypotheeklast een probleem wordt, of je een lening niet meer kunt aflossen? ING startte een campagne om de 9 miljoen klanten van het bedrijf van antwoorden te voorzien. "Geldzorgen verlammen", zegt woordvoerder Daan Heijbroek. 

Niet dat er 9 miljoen klanten met betaalproblemen zijn, maar het aantal mensen dat moeite heeft om de eindjes aan elkaar te knopen groeit. Hoeveel dat er precies zijn wil de bank niet kwijt, maar de verwachting is dat het aantal mensen dat hun rekeningen niet kan betalen zal stijgen, zegt ING.

Dat geldt (nog) niet voor hypotheken, zegt Heijbroek. Maar er is genoeg reden om juist nu de al langer bestaande campagne nieuw leven in te blazen.

'In your face'

"Het is misschien in your face, het vergroot de kans dat mensen er iets mee doen", aldus Heijbroek over de meldingen in de app. Actie is volgens hem nodig. Nu de prijzen zo hard stijgen wil de bank klanten voorzien van extra tips en informatie. Daarmee moeten grotere schuldenbergen worden voorkomen.

Het duurt nog vaak te lang voordat mensen met problemen "bij het juiste hulploket" staan, zegt Heijbroek.

Nibud:
Lees ook:
Nibud: een derde van alle huishoudens komt nauwelijks rond

'Schuldhulp voorkomen'

Met dit soort campagnes hoopt de bank mensen alert te maken op het feit dat ze kunnen ingrijpen. Via gesprekken, betalingsregelingen en inzicht in hun financiën. "We zullen altijd proberen om te voorkomen dat klanten in de schuldhulpverlening belanden", zegt Heijbroek.

Daarom verwijst ING mensen bijvoorbeeld ook door naar instanties zoals Geldfit, die helpt inzicht te verkrijgen in je financiële situatie. Dat aantal mensen groeit zegt ING. 

Ook energiebedrijven werken overigens op een dergelijke manier, zij lieten eerder aan RTL Z weten ook meer klanten met betaalproblemen te zien.

Energiebedrijven
Lees ook:
Energiebedrijven zien aantal klanten met betaalproblemen groeien

'Gezond gesprek'

Ook andere banken schenken aandacht aan de groeiende geldzorgen. Zo zien we op de site van Rabobank 'Een Gezond Geldgesprek over elke maand te weinig geld', waarin lezers worden geïnformeerd over hoe ze stappen kunnen zetten als er problemen zijn. 

De bank laat in een reactie weten dat 'een financieel gezond leven' een belangrijk aandachtsgebied is. Er word al langere tijd continu aandacht aan geschonken, zo zegt een woordvoerder. Rabobank wil op dit moment nog niets kwijt over klanten met betaalproblemen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van