Ga naar de inhoud
Miljardenhandel

Belangrijkste Britse haven plat: daar hebben ze vooral zelf last van

Stapels containers op het vrachtschip Ever Alot, onaangeroerd door de kranen in de haven van Felixstowe op 22 augustus 2022. Beeld © ANP / AFP / Ben Stansall

Een staking van maar liefst acht dagen zorgt voor problemen in de grootste haven van het Verenigd Koninkrijk, onze op twee na belangrijkste handelspartner. Toch maken ze zich bij ondernemersvereniging Evofenedex vooralsnog weinig zorgen. 

Sinds gisteravond ligt het werk stil in de haven van Felixstowe, waar de helft van alle containervracht voor het VK wordt binnengevaren. De eigenaar van de haven wil niet verder gaan dan een loonsverhoging van 7 procent, de vakbond eist meer geld. Dat is niet zo verwonderlijk: de inflatie in het VK kwam in juli uit op ruim 10 procent ten opzichte van juli 2021.

Het Britse havenbedrijf is teleurgesteld over de actie vanwege de gevolgen voor de toevoer van goederen naar het land. "Er zullen geen winnaars zijn van deze onnodige actie", valt te lezen op de site.

Treinen
Lees ook:
Treinen plat, luchtvaart ook? Britten koersen af op zomer vol stakingen

"Krokodillentranen", reageert de vakbond. In de afgelopen drie jaar is er volgens de vakbonden 200 miljoen Britse pond (omgerekend 236 miljoen euro) aan dividend weggesluisd naar het in Hong Kong gevestigde moederbedrijf van de haven.

Kortom: de partijen staan lijnrecht tegenover elkaar. En dus staken zo'n 1900 havenarbeiders tot en met aanstaande zondag. In het VK zal dit voor 'een gigantische verstoring zorgen', aldus de vakbond. 

Miljardenhandel over en weer

Het Verenigd Koninkrijk is na Duitsland en België de belangrijkste bestemming voor onze export. Maar liefst 7,6 procent van al onze export gaat naar de overkant van het Kanaal, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek

Ruim 60 procent hiervan had ook echt het 'Made in NL'-stempel erop, goed voor een bedrag van bijna 25 miljard euro in 2021. Bijna 5 miljard euro hiervan is voor fabrikanten van voeding en drank. 

Omgekeerd kwam er in het eerste halfjaar van vorig jaar voor 11,3 miljard euro aan goederen uit het Verenigd Koninkrijk naar ons land. Dat is een stuk minder dan in 2019, voor de brexit en de uitbraak van coronapandemie.

Voor Nederlandse bedrijven vallen de problemen mee, verwacht Rogier Spoel van Evofenedex, ondernemersvereniging voor handel en logistiek. Transport vanuit Nederland naar het VK gaat namelijk vooral via ferry's, en die varen naar andere havens dan Felixstowe. 

Kleinere schepen

En eventuele containers vanuit Nederland worden met kleinere schepen vervoerd en die gaan ook naar andere havens, zoals die van Newcastle, Harwich en Hull, vertelt Spoel. "Felixstowe is vooral voor de grotere containerschepen, dus daar zit weinig Nederlandse waar tussen."

Voor bedrijven die toch in de problemen komen door de staking in Felixstowe, is er nog de Kanaaltunnel als alternatief, vertelt Spoel. Voor zover hij weet is daar op dit moment geen sprake van. "En we verwachten er niet heel veel directe problemen van."

Rotterdam geen geschikt alternatief

In het VK des te meer, want schepen met bestemming Felixstowe zouden ervoor kunnen kiezen om hun lading al eerder ergens anders te droppen, schetst Spoel. "Om het dan later verder te transporteren." Containergigant Maersk heeft al laten weten dit inderdaad te doen, meldt de BBC

Crisis
Lees ook:
Crisis op crisis: de Rijn dreigt droog te vallen (en dat gaan we merken)

Die schepen zullen vermoedelijk niet naar Rotterdam komen, verwacht Spoel. "Daar kunnen ze niet zomaar even een extra schip tussendoor lossen", vertelt hij. Vanwege het lage water is het nu al moeilijk om alle vracht die in Rotterdam aankomt verder te transporteren. 

Het is dus maar de vraag of de Nederlandse consument iets van de staking gaat merken, aldus Spoel. "De internationale zeevaart is al twee jaar ontregeld, we zijn al gewend geraakt aan vertraging."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief