Er wordt dit jaar veel meer bier gedronken dan de afgelopen jaren. De reden laat zich raden: door het opheffen van de coronabeperkingen wordt er vooral in de horeca weer meer genuttigd.
Dat blijkt uit cijfers van de branchevereniging van bierbrouwers.
13 procent meer
In het eerste halfjaar van 2022 werd er 13 procent meer bier verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Die stijging komt volledig op het conto van de horeca.
Daar werd namelijk bijna 231 procent meer bier verkocht dan in het eerste halfjaar van 2021, toen cafés en restaurants te lijden hadden onder gedwongen sluitingen vanwege de pandemie.

Dat zorgt er tegelijkertijd wel voor dat er thuis juist weer aanzienlijk minder wordt gedronken. De bierconsumptie thuis liep met 13 procent terug.
Terug op oude niveau
Alles bij elkaar wordt er ongeveer evenveel bier gedronken als voor corona. Ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor de pandemie, is er een lichte stijging te zien van 1,48 procent.
Ondanks de goede verkoopcijfers klinken er ook zorgen bij de koepelorganisatie, waar onder andere Heineken Nederland, Grolsch en Bavaria-moeder Swinkels Family Brewers lid van zijn. Zo hebben ze te kampen met veel hogere kosten voor grondstoffen en energie.