Niet alleen op Schiphol druk

Luchthaven Heathrow zegt sorry voor drukte en vertragingen

11 juli 2022 12:04 Aangepast: 11 juli 2022 12:15
Lange wachtrijen passagiers op vliegveld Heathrow, 30 mei 2022. Beeld © ANP / i-Images / eyevine / Mark Thomas

Niet alleen op Schiphol zorgt de combinatie van veel vakantiegangers en weinig personeel voor lange wachtrijen. Het drukste vliegveld van Europa, Londen Heathrow, worstelt ook met de explosieve groei van reizigers na het opheffen van de coronamaatregelen. De luchthaven biedt excuses aan voor de ontstane chaos.

De extra reizigers die het vliegveld in de afgelopen vier maanden verwerkte, staan gelijk aan de groei van passagiers in de afgelopen 40 jaar, meldt het vliegveld. Dat het vliegveld al in november vorig jaar begon met het aannemen van extra beveiligers, mocht niet baten.

Overal vertraging

In de afgelopen weken was het serviceniveau 'niet acceptabel'. Mensen moesten lang wachten in de rij, er waren vertragingen voor reizigers met beperkte mobiliteit en bagage kwam later aan. "We willen onze excuses aanbieden aan alle reizigers die hier mee te maken hadden", aldus het bedrijf. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schiphol-topman Benschop biedt excuses aan voor chaos in meivakantie: 'Dit is groeipijn'

Algehele chaos

De luchthaven verschuilt zich achter de algehele chaos in de Europese luchtvaart. Vliegtuigen komen al vertraagd binnen vanwege vertragingen op andere vliegvelden, aldus Heathrow. Net als Schiphol heeft Heathrow luchtvaartmaatschappijen gevraagd om minder vluchten uit te voeren. 

Op Schiphol lijkt deze maatregel te werken. Het eerste weekend van de zomervakantie is 'eigenlijk best goed' verlopen, volgens de luchthaven. Wel stonden er op sommige momenten rijen van maximaal twee uur bij de security.

Te vroeg op de luchthaven

Dat kwam volgens een woordvoerder van de luchthaven doordat veel passagiers te vroeg naar Schiphol waren gekomen, bezorgd als ze zijn over de lange rijen. Volgens de woordvoerder leidt dit vooral in de vroege ochtend tot onnodige rijen, omdat zo ver voor vertrek incheckbalies nog niet open zijn en reizigers zich daar ophopen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Personeels- en geldtekort: KLM-ceo Marjan Rintel gaat turbulente tijd tegemoet

Andere piekmomenten zijn rond het middaguur en in de loop van de middag. Buiten die tijden loopt het volgens de luchthaven 'goed door'. De luchthaven gaat reizigers nog nadrukkelijker oproepen maximaal vier uur voor vertrek aanwezig te zijn.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore