Minder bereid tot grote aankopen

Consumenten waren nog nooit zo somber

22 juni 2022 07:29 Aangepast: 22 juni 2022 07:31
Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Peter Hilz

Nederlandse consumenten waren nog nooit zo negatief over de economie en hun portemonnee. Het consumentenvertrouwen daalt in juni naar het laagste punt ooit. Het cijfer is belangrijk, omdat het een indicatie kan zijn voor wat consumenten gaan uitgeven en dat heeft weer invloed op de economie als geheel.

Het consumentenvertrouwen kwam in juni uit op -50, dat is zelfs nog wat lager dan de -48 van april, blijkt uit de cijfers van het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek).

Het consumentenvertrouwen stond de afgelopen twintig jaar gemiddeld op -9. In januari bereikte de graadmeter nog de hoogste stand ooit met plus 36. De metingen begonnen in 1986.

Hoge inflatie

Het consumentenvertrouwen bestaat uit twee onderdelen: het oordeel over de economische situatie, en de koopbereidheid. Consumenten zijn in juni vooral minder bereid om grote aankopen te doen, mogelijk ook door de hoge inflatie. Op dit punt waren huishoudens nog nooit zo somber. Huishoudens zijn ook negatiever geworden in hun verwachtingen voor de eigen financiële situatie in de komende twaalf maanden.

Het oordeel over het economisch klimaat, waar de inflatie en de oorlog in Oekraïne duidelijk hun stempel drukken, bleef op maandbasis nagenoeg gelijk.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van