Lange rijen en annuleringen

Schiphol-topman Benschop biedt excuses aan voor chaos in meivakantie: 'Dit is groeipijn'

03 mei 2022 16:16 Aangepast: 03 mei 2022 16:58
Schiphol-directeur Dick Benschop. Beeld © ANP

Het valt Schiphol te verwijten dat reizigers zo veel last hebben van lange wachtrijen en geschrapte vluchten. "Ik bied hiervoor mijn excuses aan", zegt topman Dick Benschop van de luchthaven. "Dit is niet het kwaliteitsniveau dat je van Schiphol kan verwachten."

Het is al ruim een week extreem druk op Schiphol. Luchtvaartmaatschappijen kunnen het aantal passagiers nauwelijks aan vanwege een combinatie van personeelstekorten, stakingen en groot onderhoud aan de Aalsmeerbaan en de Buitenveldertbaan. Onder meer KLM schrapte afgelopen weekend tientallen vluchten.

"De meivakantie zoals we die nu beleven doet pijn", zegt Benschop in gesprek met journalisten. "Het is duidelijk dat passagiers in groten getale terug zijn, maar we zien lange rijen en het komt voor dat vakanties of reizen in het water vallen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Dit is nog maar de meivakantie'; piekdrukte Schiphol houdt aan

Meer passagiers, minder beveiligers

De topman van Schiphol wijst op twee grote oorzaken: er zijn meer passagiers dan verwacht en er zijn minder beveiligers dan gehoopt. "Zeker 10 procent minder door griep en corona. Daarnaast hadden we een valse start van de meivakantie door een staking. Dat heeft ook geleid tot een behoorlijke verzwaring van de werkdruk op de werkvloer. En ook dat doet pijn."

Benschop spreekt van 'groeipijn' na de zware terugval van passagiers door de coronacrisis. "Daarbij is de schaarste aan personeel een groot probleem, dat is overigens niet uniek voor de luchtvaart of Nederland."

Minder vluchten?

De Schiphol-topman zegt nu te kijken naar een 'nieuwe regulering' als het gaat om het aantal vluchten dat de luchthaven de komende tijd kan verwerken. Daarbij mag worden verwacht dat het aantal vluchten naar beneden gaat 'aan de hand van beschikbare mankracht', aldus Benschop. Hoeveel precies kon hij niet zeggen.

Bekijk ook: Lange rijen en chaos: enorme drukte op Schiphol door wilde staking

De wilde staking van grondmedewerkers op 23 april leidde tot ergernis en enorme drukte.

'Beloning komt aan de orde'

Er klinkt de afgelopen ook veel kritiek op de arbeidsvoorwaarden en - omstandigheden van luchthavenmedewerkers. Vanwege de coronapandemie hebben veel van deze medewerkers – die veelal met nulurencontracten werken – een andere (en vaak betere betaalde) baan gevonden. 

Schiphol spreekt morgen met vakbonden en beveiligingsbedrijven. Benschop: "De beloning zal zeker aan de orde komen. Met als doel om zoveel mogelijk capaciteit proberen te leveren en zo veel mogelijk mensen in dienst te nemen." Daarnaast zijn op dit moment honderd beveiligers in opleiding.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore