Geld terug

Dit is waar je recht op hebt als je vlucht is geannuleerd

29 april 2022 18:40 Aangepast: 16 juni 2022 09:15
Drukte op Schiphol vorige week vrijdag. Beeld © ANP

Opnieuw chaos op Schiphol de afgelopen dagen. KLM annuleerde vrijdag, zaterdag en zondag tientallen vluchten van en naar de luchthaven. Als gedupeerde reiziger heb je bij een geannuleerde vlucht meer rechten dan je misschien denkt. Tom van Bokhoven weet er alles van en legt het ons uit.

Op het moment dat je vlucht binnen twee weken wordt geschrapt, dus veertien dagen voor vertrek, dan is een luchtvaartmaatschappij in alle gevallen verplicht om de passagier de kosten voor het ticket terug te betalen, zegt Tom van Bokhoven van claimorganisatie Vlucht-vertraagd.nl tegen RTL Z.

"Bij KLM komt daar nog wat bij. Dat is dat de problemen niet alleen bij de luchthaven liggen, maar ook bij de maatschappij zelf. En in dat geval is er niet alleen recht op terugbetaling van het ticket, maar ook op een vergoeding. Die kan oplopen tot 600 euro per passagier."

Dus niet alleen het ticket, maar ook een schadevergoeding?

"Ja, de schadevergoeding komt daar bovenop. In dit geval, waarbij de schuld bij Schiphol ligt, kun je nog zeggen: alleen de terugbetaling van het ticket is rechtvaardig. Maar in het geval van KLM is er ook sprake van personeelstekorten. Daarom kunnen zij niet de schuld bij Schiphol leggen."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

KLM schrapt tientallen vluchten om personeelstekort, ook dit weekend annuleringen

Waar kun je als consument terecht als je geld terug wilt vragen?

"Wij adviseren reizigers altijd om eerst aan te kloppen bij de luchtvaartmaatschappij zelf. Echter, we zagen zowel in de coronacrisis als nu dat luchtmaatschappijen niet altijd thuis geven. Wij zijn een juridisch dienstverlener, en nemen dat vaak uit handen."

"Dus krijg je nul op het rekest van de luchtvaartmaatschappij, of bieden ze je niet waar je eigenlijk recht op hebt, dan kun je bijstand aanvragen. Vaak is het zo dat een luchtvaartmaatschappij het laat aankomen op een rechtszaak. Vooral als er chaos is en de ene partij naar de andere wijst, zoals nu. Dat leidt nog veelvuldig tot rechtszaken tussen consument en luchtvaartmaatschappij."

Kloppen veel reizigers bij jullie aan?

"Het is een explosieve groei, vooral als je het vergelijkt met de coronacrisis. In de afgelopen maand waren er al elfduizend passagiers die bij ons aanklopten voor een vergoeding of terugbetaling van hun ticket. En afgelopen week ging dat richting de duizend passagiers. Mensen beklagen zich over de situatie, en terecht."

Verschillende claimbureaus op de markt

Er bestaan verschillende juridische dienstverleners die gedupeerde passagiers bijstaan, waaronder EUclaim, Airhelp en Aviclaim. Zij werken in de regel op basis van no cure, no pay, wat betekent dat ze alleen bij een geslaagde claim een bepaald percentage van het geclaimde bedrag inhouden. Dat percentage ligt meestal tussen de 25 en 35 procent, waardoor het loont om eerst zelf aan te kloppen bij een luchtvaartmaatschappij. Lees hier verder over wat je rechten zijn bij vertraging, annulering of overboeking van een vlucht.

Bekijk ook: Vol spanning bij incheckbalie: 'Hopelijk gaat het door na twee jaar wachten'

KLM heeft tientallen vluchten geannuleerd. Door enorme personeelstekorten bij de vliegtuigmaatschappij en Schiphol is de werkdruk te hoog. En dus is het stressen voor alle vakantievierders die hopen alsnog op hun eindbestemming te komen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore