Ga naar de inhoud
3,50 euro voor 0,2 liter

Biertje? Trek dan maar de portemonnee: prijzen omhooggeschoten

Koningsdag in Utrecht. Beeld © Gert-Jan Verstegen

Wie zijn dorst op Koningsdag wil lessen met bier, kan maar beter een goedgevulde portemonnee meenemen. Bierprijzen stijgen al langer, weet de horeca, en die prijsstijging wordt nu doorberekend aan de consument. "7 euro voor twee biertjes is wel veel hè?"

Wie een rondje door Utrecht loopt, ziet dat de tijd van een biertje voor 2,50 euro voorbij is. Een biertje kost al snel 3,50 euro voor 0,2 liter; een bescheiden hoeveelheid. Voor sommige feestvierders maakt dat niet uit.

"7 euro voor twee biertjes, wel veel hè. Maar het is maar één keer Koningsdag, en we mogen nu weer", aldus een feestende vrouw op het plein. Een jongen valt bij: "Ik ben prijsbewust. Alles wordt duurder. Maar ik drink er vandaag niets minder om. Ik zie de schade morgen wel."

'Niet normaal deze prijzen' 

Voor anderen zijn de hoge prijzen in de horeca reden om naar de supermarkt te gaan. De 41-jarige Tom op het Stadhuisplein, waar eigen drank meenemen niet toegestaan is binnen de hekken, vertelt dat hij een biertje heeft meegesmokkeld. "Ik heb een blikje van huis in mijn zak hoor, want deze prijzen zijn niet normaal." 

Kroegeigenaren - die niet met naam en toenaam genoemd willen worden - zeggen dat ze niet onder prijsstijgingen uit komen. Voor hen is immers alles duurder geworden: van de gasrekening tot het personeel.

Voor de hele horeca ziet hij prijsstijgingen van zo'n 6 procent vergeleken met vorig jaar. "Zulke stijgingen hebben we de afgelopen jaren niet gezien", zegt Jos Klerx, horeca-econoom bij Rabobank. 

Bierprijzen stijgen alleen harder dan die 6 procent. Brouwers hebben last van gestegen kosten, met name de hogere energieprijzen en de kosten voor grondstoffen zoals graan. Wijn is bijvoorbeeld niet zo hard in prijs gestegen. "Die productiekosten liggen lager."

Vlees,
Lees ook:
Vlees, brood, bier en pasta komende maanden duurder en duurder

Bierbrouwers rekenen hun stijgende kosten door aan de horeca. En de horeca, die ook hogere kosten heeft aan energie en personeel, weer aan de klant.

Horeca moet omzetverlies goedmaken

"De ondernemer kan echt niet anders", zegt Klerx want de horeca heeft 'last van de nasleep van de lockdowns'. "Ze hebben lang omzet gemist."

Volgens Klerx is de consument, zeker op dit soort dagen, wel bereid wat geld neer te leggen voor een biertje. "Maar als dat richting de 7 euro gaat, haken mensen wel af." 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Dit is een artikel van