Besparen op inhoud

'Sneaky' trucjes in supermarkt: dezelfde prijs voor minder inhoud

19 april 2022 16:22 Aangepast: 19 april 2022 18:24
Ook sommige wasmiddelen kennen krimpflatie. Beeld © archief

Dat de prijzen de laatste tijd flink stijgen, merken we lang niet altijd. In plaats van producten in prijs te verhogen, kiezen sommige fabrikanten voor een andere manier: dezelfde prijs, maar minder in de verpakking. Krimpflatie heet dat.

Gert-Jan Boer uitte zich gisteren verbaasd op Twitter. Daar plaatste hij een foto van twee identieke pakken zelfrijzend bakmeel met de tekst: "Hoe sneaky de prijs verhogen zonder te prijs echt te verhogen..." De inhoud van het ene pak: 400 gram, de inhoud van het andere: 500 gram. 

Hierop reageerden tal van anderen met soortgelijke voorbeelden: van pakjes vleeswaren waar 80 gram in zit in tegenstelling tot de 100 gram voorheen tot aardbeien en babyvoeding.

Olijven en babyvoeding

De Consumentenbond houdt het fenomeen krimpflatie al jaren in de gaten. Recente data heeft het niet, maar, zo zegt een woordvoerder: "We vermoeden wel dat het meer voorkomt nu de prijzen stijgen."

Uit onderzoek vorig jaar bleek dat tientallen producten krompen qua inhoud (minder milliliters en gram). Van tapasolijven (van 165 naar 150 gram) en naanbrood (van 280 naar 240 gram) tot kaasplakken (van 200 naar 150 gram) en Olvarit-babypap (van 250 naar 200 gram).  

Laurens Sloot, hoogleraar ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen, begrijpt dat fabrikanten ervoor kiezen om de hoeveelheid terug te dringen. "Supermarkten willen prijzen liever niet verhogen, maar een fabrikant wil prijzen ook kunnen doorberekenen."

Compensatie voor gestegen prijzen

Zeker nu de enorm gestegen energieprijzen, hogere grondstofprijzen en tekorten door de oorlog in Oekraïne het produceren voor fabrikanten ook duurder maakt. 

Sloot: "Er zijn wel opties, zoals besparen op de verpakking, maar als dat ook niet meer gaat, dan gaat de inhoud van de verpakking omlaag." Kortom: als het niet linksom kan, dan maar rechtsom. "Een fabrikant wil gecompenseerd worden voor gestegen prijzen."

'Geintjes' met producten en prijzen

Retaildeskundige Paul Moers ziet dat met steeds meer producten 'dit soort geintjes' worden uitgehaald. "Je wordt onbewust bij de neus genomen als het aantal wasbeurten van een bepaald middel opeens van 30 naar 28 gaat of de inhoud 10 procent minder is."

Op de bordjes bij de producten is overigens wel te zien wat de kiloprijs is, maar geen consument 'die met leesbril op die kaartjes bestudeert', zegt Moers. "Je kan van consumenten niet verwachten dat ze hier een hele studie van maken."

Geen sticker met 'Nu 20 procent minder'

Fabrikanten zelf geven meerdere redenen om de inhoud aan te passen: van het aanpassen van ingrediënten, aanpassingen in verpakkingen tot het inspelen op kleinere huishoudens.  

Sloot: "Ik kan mij voorstellen dat mensen zich getild voelen. Want als er meer in een pak gaat, staat dat er in grote letters op, maar je zult niet snel een sticker zien met: 'Nu 20 procent minder'. 

Maar, zegt hij, de prijsstijgingen zijn ook voor fabrikanten zo groot dat het niet uitmaakt hoe ze het doen, prijzen verhogen of de inhoud verminderen, want dit raakt ons allemaal. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van