Ga naar de inhoud
Op termijn echt wel goedkoper

Dure batterijen zorgen voor minder snel dalende autoprijs dan verwacht

Laden in het centrum van Londen. Beeld © Getty

De prijzen van elektrische auto's dalen nog wel, maar minder hard dan verwacht. Dat komt doordat de prijzen voor grondstoffen van de batterijen snel stijgen. Volgens elektrische auto-experts Maarten Steinbuch en Auke Hoekstra hakt dat er op korte termijn wel in. "Maar uiteindelijk wint het steeds goedkoper produceren het van deze hoge batterijkosten."

Een elektrische auto kost nu gemiddeld genomen 51.000 euro, veel minder dan enkele jaren geleden. Maar nog steeds veel te veel voor de meeste mensen. Marktkenners wisten tot voor kort zeker dat die prijs in hoog tempo zou gaan dalen.

Want nu vrijwel alle autofabrikanten elektrische modellen ontwikkelen en er megafabrieken worden gebouwd voor de batterijen, gaan de kosten omlaag.

"De schaalvoordelen van de industrie zorgen ervoor dat elektrische auto's steeds goedkoper worden", zegt professor Maarten Steinbuch, expert op het gebied van elektrisch rijden en werkzaam bij de TU Eindhoven.

Vanaf prijzen voor nieuwe elektrische auto's

Fiat 500e          24.900 (actieradius 180 kilometer)

Renault Zoe      33.500 (385 km)

VW ID.3              34.000 (349 km)

Volvo XC40       45.000 (418 km)

Tesla Model 3    51.000 (440 km)

Audi Q4 e-tron   49.350 (341 km)

Amsterdam
Lees ook
Amsterdam wil alleen nog elektrische auto's, maar worden die ooit betaalbaar?

Feestje verpest

De huidige onrust op de grondstoffenmarkt voor de batterijen van die auto's verpest dat feestje een beetje. De autoprijzen dalen ondanks de schaalvoordelen minder snel dan verwacht. De batterij van een elektrische auto is volgens Steinbuch goed voor ongeveer 20 procent van de kostprijs.

"Dat hangt wel van de capaciteit af natuurlijk, maar bij bijvoorbeeld een Volkswagen ID.3 met een gemiddelde batterij is dat zo." En nu de prijs voor lithium, kobalt en nikkel (belangrijke grondstoffen voor de batterij) zo hard zijn gestegen, wordt die batterij duurder.

Lithium en nikkel

Lithium kost bijvoorbeeld 500 procent meer dan een jaar geleden. Nikkel werd vorige week plotseling 250 procent duurder al daalde dat vervolgens wel weer wat. De prijs van kobalt is de laatste jaren ook gestegen. De toegenomen vraag en de oorlog in Oekraïne spelen daarbij een rol.

Zo wordt kobalt ook in Rusland gewonnen. Lithium komt vooral uit Australië en wordt verwerkt in China. 10 procent van de nikkelerts komt uit Rusland. 

Accu
Lees ook
Accu die elektrische auto goedkoper kan maken in 2023 in productie

Hik

Volgens Steinbuch zijn de prijsstijgingen voor de grondstoffen iets dat alleen op korte termijn effect heeft op de prijs van het eindproduct: de auto.

"De grondstoffen voor de batterijen zijn een beperkt percentage van de kosten. Daardoor ga je zien dat de algehele trend dat elektrische auto's steeds goedkoper worden, een hik vertoont." 

Onderzoeker duurzame mobiliteit Auke Hoekstra van de TU Eindhoven ziet ook dat de grondstofkosten stijgen. "Maar de algehele trend dat de productie steeds goedkoper wordt, gaat harder. Auto's worden dus nog wel goedkoper, maar die daling gaat nu wat langzamer."

Schaalvoordelen winnen

Ook volgens Steinbuch wint de prijsdaling door steeds grootschalige productie het van de stijgende grondstofkosten. "De 'economics of scale' is bepalend. En wat je ook ziet is dat mijnexploitanten bij de hoge prijzen ook weer extra mijnen voor lithium, kobalt en nikkel openen." 

In dat laatste zit volgens Hoekstra wel het gevaar dat de uit de economieboeken bekende zogenaamde varkenscyclus gaat optreden. "Dan wordt nu de productie uitgebreid en is er straks weer een overschot."

De technologische ontwikkeling gaat volgens hem ondertussen zo hard dat er straks mogelijk geen lithium, nikkel en kobalt meer nodig zijn voor een batterij. "Er wordt gewerkt aan een natrium-ion batterij. Die werkt op zout, dat is er in overvloed. Al staat deze technologie nog in de kinderschoenen." De grote Chinese batterij-fabrikant CATL is er overigens mee bezig.

Nederlander
Lees ook
Nederlander kiest vaker elektrische auto: 'Dankzij subsidie'

Urgente reden voor energietransitie erbij

Beide experts denken dus dat de ingezette trend van steeds goedkoper wordende elektrische auto's eerder wat hobbels op de weg moet incasseren dan dat prijzen omhoog gaan.

"Afgezien van het menselijk leed van de oorlog pakt de onrust op de energie- en grondstoffenmarkt er wel weer goed voor uit", zegt Hoekstra. "Er is een urgente reden bijgekomen om de energietransitie te versnellen. Degenen die daar tot nu toe nog niet zoveel van moesten hebben, zijn ook boos op Poetin. Dus echt iedereen doet mee nu."

En Steinbuch: "De goedkoopste elektrische auto met een redelijke actieradius is op dit moment een Dacia van 28.000 euro. Tot 2030 blijven de prijzen verder dalen. En met de stijgende prijs voor benzine wordt elektrisch rijden, ondanks dat de elektriciteit ook duurder wordt, in euro's gezien voor iedereen die nu al zo rijdt nog voordeliger."

Hoe voorkom je dat je stil staat met je elektrische auto

10:56
Dit is een artikel van