Kapotte remmen

Bezorgers Gorillas vrezen ongelukken door gevaarlijke fietsen

02 februari 2022 07:13 Aangepast: 02 februari 2022 12:38
Een bezorger van Gorillas in de binnenstad van Amsterdam. Beeld © ANP Foto/HH

Bezorgers bij flitsboodschappendienst Gorillas krijgen soms fietsen mee die gevaarlijke mankementen vertonen. Dat zeggen leden van een vakbond voor maaltijdbezorgers. "Met een groot deel van de fietsen is om de zoveel tijd iets mis, maar ze sturen er ons toch de weg mee op."

Mustapha (27) was nog niet zo lang aan het werk voor Gorillas toen het misging. Bij een oversteekpunt weigerden de remmen van zijn bezorg-bakfiets, en trapte de fiets uit zichzelf door. Hij vloog door rood een Amsterdamse snelweg op, tegen een auto die van links kwam.

Trauma

Gelukkig had hij niets gebroken, maar de angst zit er goed in. "Ik durf voorlopig niet te fietsen." Na anderhalve maand heeft hij nog steeds veel last van zijn knie en rug, en heeft hij fysiotherapie. Werken zit er voorlopig niet in, omdat hij angstig is sinds het ongeluk.

Miniatuurvoorbeeld
Gevaarlijke situaties

Te jonge maaltijdbezorgers: éénderde gecontroleerde bedrijven beboet

Mustapha zocht een nieuwe baan, nadat hij tien jaar als kok had gewerkt in de horeca. Hij vond een uitzendbureau dat mensen uitzendt naar flitsbezorgers, zoals Gorillas. Dat leek hem wel wat. Maar al snel merkte hij dat de fietsen, die bijna 30 km per uur gaan, lang niet altijd in orde zijn.

Klachten genegeerd

"Met een groot deel van die fietsen is om de zoveel tijd wel iets mis. Een kapotte lamp of in het ergste geval iets met de remmen. Dit weten we van elkaar en ook de leidinggevenden bespreken dit met ons. Maar uiteindelijk wordt het genegeerd en sturen ze ons bezorgers er toch mee de weg op."

Ook vakbonden FNV en Radical Riders krijgen deze klachten. Radical Riders publiceerde eerder al onderstaande video met beelden van de kapotte fietsen.

Oprichter Sjerp van Wouden van RR: "Wij ontvangen regelmatig klachten over fietsen met een defect. Dat zie je ook in de video. Het is vooral dat ze heel snel stuk gaan, niet perse dat ze altijd stuk zijn. Zoals je in het filmpje ziet: dit is de 4e fiets in één dienst die kapot gaat. Wij roepen riders op zich bij ons te melden als ze zoiets meemaken."

Schadeformulier

De afhandeling van het ongeluk verliep uiteindelijk goed. Al moest Mustapha aandringen op een schadeformulier. "De teamleider wilde niets melden van het ongeluk, maar ik wilde een officieel formulier voor als ik te gewond was om te werken. Daar ben ik nu heel blij mee."

Miniatuurvoorbeeld
Ongelukken

Elke week een maaltijdbezorger gewond naar het ziekenhuis

Ook bezorger Wouter herkent deze klachten. "Als je het tegen de manager zegt, zegt ze 'bedankt voor het doorgeven'. Maar vervolgens wordt die fiets gewoon weer gebruikt. Ik was via Temper bij Gorillas aan het werk, en weigerde nog op zo'n fiets te fietsen. Geen remmen, geen licht, geen telefoondrager."

Flitsbezorgers in opmars

​​Uit onderzoek van Kantar blijkt dat eind 2021 zeker 700.000 consumenten gebruik maken van flitsbezorging. Dat waren er in het eerste half jaar van 2021 nog 200.000. 

Die consumenten gaven gemiddeld een half miljard euro uit aan die flitsboodschappen. 

In 2020 was Gorillas de eerste aanbieder van deze dienst, daar kwamen in 2021 Flink, Getir en Zapp bij.  

Reactie Gorillas

"Fietsers en fietsen zijn de kern van ons bedrijf. Als we klachten over de fietsen krijgen dan gaan we daar heel serieus mee om",zegt een woordvoerder van de flitsbezorger tegen RTL Z. "Bij Gorillas worden de e-bikes, afkomstig van verschillende aanbieders, intensief gebruikt. Het spreekt voor zich dat er wel eens iets kapot gaat; wanneer dit zich voordoet hebben wij een duidelijk proces voor reparatie."

Het is 'absoluut niet de bedoeling' dat er wordt gereden op fietsen waarvan één of meerdere onderdelen kapot zijn, benadrukt het bedrijf. "Kapotte fietsen worden dan ook nooit ingezet tijdens diensten."

Urban Arrow, de leverancier van fietsen van Gorillas laat weten de klachten serieus op te pakken. 

Oproep

Ben jij een maaltijd- of flitsbezorger (rider) en heb jij te maken gehad met mankementen aan je elektrische fiets, die niet goed zijn verholpen en waardoor je in de problemen kwam? Neem dan contact op met caroline.van.soelen@rtl.nl

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van