Ze heten Janine, Kira en Ineke, maar voor één week noemen ze zich Peter. Op LinkedIn althans. Bijna driehonderd vrouwen hebben vandaag online hun voornaam veranderd in Peter. Daarmee willen ze aandacht vragen voor de ongelijke man-vrouwverdeling op de werkvloer.
Het gaat om een actie die is opgezet door Branded U en WomenInc, twee organisaties die (zaken)vrouwen zichtbaarder willen maken.
Naamverandering
"Wist jij dat er in Nederland meer ceo's zijn die Peter heten dan ceo die vrouw zijn? Vrouwen zijn sterk ondervertegenwoordigd in besluitvormende posities en hebben hiermee een stuk minder invloed dan mannen. Tijd om hier verandering in te brengen," aldus de organisatoren die het liefst zouden zien dat alle vrouwen tussen 24 en 28 januari hun naam veranderen.
De organisatoren baseren zich op onderzoek van genderdataspecialist Equileap uit oktober 2021, waarin is gekeken naar de managementtop van de 100 grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Onder de ceo's van deze bedrijven bevinden zich vijf Peters - en maar drie vrouwen (bij respectievelijk PostNL, Wolters Kluwer en DSM).

Eén van de vrouwen die haar naam heeft veranderd is Ineke Reus, zij heet deze week tijdelijk Peter Reus. "Peter is niet de naam die mijn ouders voor mij gekozen hebben. Het is ook niet de naam die ik zelf wil dragen. Peter is wel de naam die ik moet hebben om het te maken in de top van het bedrijfsleven", zo schrijft ze op LinkedIn.
"Ook ik wil het ver wil schoppen in mijn carrière. Daarom zie ik mij genoodzaakt mijn naam te veranderen. Tenminste, voor deze week. Om een statement te maken. Want vrouwen moeten net zo veel kans hebben een plek in de boardroom te bemachtigen als mannen."
Mannenwereld
Ze weet niet zeker of ze eerder voor bepaalde functies is afgewezen omdat ze een vrouw is, zegt Reus die als informatiemanager bij NLdigital werkt tegen RTL Z.
"Ik heb geluk dat gelijkheid bij het bedrijf waar ik nu werk, hoog op de agenda staat. Maar het is echt absurd dat er meer Peter's zijn die directeur zijn, dan dat er vrouwen aan het roer staan. En in de techhoek merk ik vaak dat het echt een mannenwereld is. Terwijl vrouwen die functies net zo goed kunnen vervullen."
Ook Kira Haggenburg die als principal associate bij management- en adviesbureau Arlande werkt, heeft haar naam aangepast. Voor een weekje gaat ze als Peter Haggenburg door het leven op LinkedIn.
Afspiegeling
"Ik vind het belangrijk om mee te doen aan deze actie omdat ik er oprecht in geloof dat diversiteit belangrijk is, zeker daar waar beslissingen gemaakt moeten worden. Onze verschillen maken ons sterker en succesvoller. Daarbij is het belangrijk om in de top van bedrijven een afspiegeling te hebben van je populatie. Op die manier kan je makkelijker beslissingen maken die passen bij je organisatie", zo legt ze uit.
Zelf is ze bij sollicitaties of promoties niet afgewezen omdat ze geen man is. "Maar ik weet dat er nog een lange weg te gaan is. Niet alleen voor vrouwen maar voor alle vormen van diversiteit," aldus Haggenburg die ook mannen oproept om uit solidariteit met de actie hun naam in Petra te veranderen.

Er zijn ook vrouwen die hun naam niet veranderen, maar de actie wel steunen. Eén van hen is Annebregt Dijkman die met haar eigen bedrijf juist onderzoek doet naar inclusie.
Huid gestroopt
Ze legt op LinkedIn uit waarom ze deze week geen Peter heet. "Mijn naam is Annebregt. Een woordhuwelijk van mijn Friese voorouders Anne en Brucht. Mijn naam afleggen voelt alsof mijn huid gestroopt wordt, mijn bestaan ontkend."
De bewijslast en de inspanning voor de campagne ligt weer eens bij vrouwen en niet bij mannen, meent ze. "Dat stip ik aan. Waarom noem Peters zich deze week geen Petra, dan zien ze direct wat er niet klopt."
Sommige mannen hebben ook hun naam aangepast. "Deze spontane actie vinden we echt geweldig", aldus een woordvoerster van Women Inc. "Dit laat zien dat het niet alleen een vrouwenprobleem is, maar dat we het met z'n allen moeten doen."