Formule 1

Salaris en sponsordeals: Verstappen heeft enorme achterstand op Hamilton

06 december 2021 18:07 Aangepast: 07 december 2021 08:32
Max Verstappen. Beeld © ANP

In de stand om het wereldkampioenschap staan Max Verstappen en Lewis Hamilton precies gelijk. Qua inkomsten moet de Nederlander nog wel zijn meerdere in de Brit erkennen. Verstappen harkt dit jaar naar verwachting 42,5 miljoen dollar (omgerekend 37,6 miljoen euro) binnen. Dat is een stuk minder dan de 74 miljoen dollar die Hamilton opstrijkt.

Het merendeel van de inkomsten verdienen beiden aan salaris en bonussen voor hun prestaties op de baan, blijkt uit cijferwerk van Forbes. De contracten van beide heren zijn niet openbaar, maar Hamilton zou aanzienlijk meer verdienen: 62 miljoen dollar op de baan en aan bonussen. Bij Verstappen gaat het om 41,5 miljoen dollar, schat Forbes.

Ook van bedrijven krijgt de Brit een stuk meer: hij toucheert maar liefst 12 miljoen dollar aan sponsordeals. De sponsorbijdragen van Jumbo en Ziggo  voor Verstappen steken hier schraal tegen af: zij betalen naar verluidt ongeveer 1 miljoen dollar. 

Grote merken

De Brit, die al meerdere keren wereldkampioen werd, krijgt onder meer geld van Tommy Hilfiger, Sony, Bose, Qualcomm en de Maleisische oliemaatschappij Petronas. Internationaal gezien toch wat gezaghebbender namen dan Jumbo en Ziggo.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Meerijden in de Tour? Je krijgt 50 euro per dag

Internationale allure

Hamilton heeft ook aanzienlijk meer volgers op Instagram, vier keer zoveel als Verstappen. Toch is de Nederlandse coureur een interessant sponsorobject, zegt Ruud Koning, hoogleraar sporteconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

"Een individuele sporter is makkelijker te vermarkten dan een team. Bovendien heeft de Formule 1, vergeleken met bijvoorbeeld de eredivisie voetbal, internationale allure. Het Formule 1-circus reist de hele wereld over."

Dat Verstappen minder verdient aan sponsoring dan Hamilton heeft met name met zijn carrière te maken, zegt Koning. Hij begint pas net. "Hamilton is al jaren bezig en die begon ook niet met bekende namen als Sony. Ook heeft Hamilton meer volgers op social media. Als hij reclame maakt voor een mooie zonnebril zien veel meer mensen dat."

Hamilton heeft veel meer volgers op social media. Hamilton heeft veel meer volgers op social media.

Hedgefonds

Ter vergelijking: Verstappen heeft 6,4 miljoen volgers, nog meer dan Ajax (6,3 miljoen). "Ook daaraan kun je zien dat Formule 1 een internationale sport is, meer dan voetbal. Het kost enige tijd om een sponsorportefeuille op te bouwen. Als Verstappen lang succesvol blijft, kom het wel goed."

Hoewel Verstappen in Nederland bij zijn fans mateloos populair is, krijgt hij in het buitenland veel kritiek vanwege zijn rijstijl. Kan dat potentiële sponsors wegjagen? "Verstappen is een hoog risicozoeker, misschien dat hij met een hedgefonds in zee kan gaan", zegt Koning over toekomstige sponsors.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore