Grote tegenvaller

Autobouwer VDL lijkt nieuwe klant Canoo alweer kwijt

03 december 2021 08:28 Aangepast: 03 december 2021 12:14
Een medewerker aan een assemblagelijn bij autofabrikant VDL Nedcar in Born. Beeld © ANP

De deal tussen VDL Nedcar en Canoo gaat zo goed als zeker niet door. Canoo zou zijn elektrische auto's door VDL laten bouwen in Nederland, maar laat weten niet meer te verwachten dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

Dat blijkt uit een melding die Canoo heeft gedaan bij de Amerikaanse beurswaakhond Securities and Exchange Commission (SEC).

Nieuwe klant

VDL zou eigenlijk vanaf 2022 auto's in het Limburgse Born gaan bouwen voor Canoo. Voorzien was dat er zeker tot 2028 voor het Amerikaanse merk gewerkt zou worden.

De deal tussen de bedrijven was goed nieuws voor VDL. Het bedrijf maakt nu nog auto's voor BMW, maar daar komt binnenkort een einde aan. VDL Nedcar moest dus naarstig op zoek naar een nieuwe klant om de toekomst van de fabriek veilig te stellen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

VDL Nedcar in zee met elektrisch automerk Canoo

In de melding bij de SEC schrijft Canoo dat het 'vanwege ontwikkelingen bij VDL' niet langer verwacht om tot een definitief contract te komen. Als de voorlopige overeenkomst die er lag wordt ontbonden, kan dat leiden tot een schikking. Over de hoogte daarvan is nog niets bekend.

VDL blijft vaag

Een woordvoerder van VDL wil amper iets kwijt over de ontwikkelingen. "Wij zijn met Canoo in gesprek over het vormgeven van onze samenwerking. Daar nemen we de tijd voor die daarvoor nodig is", zegt de woordvoerder.

Of dat betekent dat VDL nog wel enige hoop heeft dat het goed komt, wil de woordvoerder niet zeggen.

Verwacht

Helemaal als een verrassing komt het nieuws van vandaag overigens niet. Eerder deze maand zei Canoo-topman Tony Aquila al tegen investeerders dat het bedrijf toch liever een eigen fabriek wil in de VS. Auto's laten bouwen op bestelling in Europa zou maar onzekerheden met zich meebrengen. Het was de bedoeling dat VDL auto's zou gaan bouwen voor zowel de Amerikaanse als de Europese markt.

Ook de recente hack bij VDL Nedcar, waardoor de fabriek geheel stil kwam te liggen, zou door de Amerikanen worden aangegrepen om de samenwerking te heroverwegen.

Tijd dringt

Door het wegvallen van de order van Canoo wordt de toekomst van VDL Nedcar nog onzekerder. "Ze hebben nog twee jaar de tijd om een andere opdrachtgever te vinden", zegt Rico Luman, sectoreconoom bij ING. Tot eind 2023 maakt de fabriek nog Mini's in opdracht van BMW, maar zoals het er nu uitziet, droogt de productie daarna helemaal op.

Toch is het te vroeg om de hoop op te geven. Zo zou er gesproken worden met Rivian, dat elektrische pickups en SUV's wil gaan maken. En ook Chinese autobedrijven zijn potentiële opdrachtgevers voor VDL. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van