Ga naar de inhoud
Minder auto's geïmporteerd

Autohandel stagneert door chiptekort en logistieke tegenslagen

Een showroom in Mijdrecht. Beeld © ANP

De import van nieuwe auto's is het afgelopen kwartaal afgenomen. Handelaren hebben als eerste last van het wereldwijde chiptekort en kampen met problemen in de toeleveringsketen.

Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) over het derde kwartaal. De auto- en motorbranche als geheel zette wel ruim 5 procent meer om dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

Kopzorgen om chips

De branche kwam in het tweede kwartaal van dit jaar weer terug op het niveau van voor de coronacrisis. Dat optimisme heeft nu deels plaatsgemaakt voor kopzorgen: met name over het aanhoudende tekort aan microchips. Maar ook door logistieke problemen met bijvoorbeeld containers in de scheepvaart.

Chiptekort
Lees ook:
Chiptekort legt autofabriek VDL in Born plat: 'Personeel krijgt week langer vakantie'

Het chiptekort raakt importeurs (7,4 procent minder omzet vergeleken met dezelfde periode in 2020) en zorgt er voor dat dit jaar ruim 7 procent minder auto's zijn geregistreerd in Nederland, bleek eerder al uit Bovag-cijfers.

Grote autofabrikanten spraken in september hun verwachting uit dat het chiptekort nog zeker maanden voortduurt. In het zwartste scenario zelfs tot 2023, zei Mercedes-Benz-topman Ola Källenius.

Meer last

De verwachting is dat meer takken van de auto- en motorbranche last krijgen van het tekort aan chips. "Importeurs zitten aan het begin van de keten, daar zie je het chiptekort het eerst en het sterkst doorwerken", legt CBS-econoom Marjolijn Jaarsma uit aan RTL Z.

Het zou haar niet verbazen als straks ook de zwaardere bedrijfsautobranche (denk aan vrachtwagens) en handelaars en reparateurs van personenauto's geraakt worden. "Ook de occasions drogen namelijk een keer op", aldus Jaarsma.

Elektrische
Lees ook:
Elektrische auto's goed voor 1 op 10 verkochte auto's in EU

Vooralsnog draaien deelbranches wel beter dan vorig jaar, zoals de handel en reparatie van motorfietsen (plus 16,7 procent), gespecialiseerde bedrijven zoals APK-keurders en bandenservicebedrijven (plus 10,3 procent) en de handel in auto-onderdelen en -accessoires (plus 7,1 procent). Jaarsma: "Er is nog steeds sprake van groei, maar deze groei is wel lager dan vorig kwartaal."

Personeelstekort

Ondertussen zit de branche - net als veel andere Nederlandse bedrijven in onder meer de zorg en horeca - met het personeelstekort in de maag. Bijna 23 procent van de bedrijven in de autohandel geeft aan een tekort aan arbeidskrachten te hebben. Dat brengt het aantal vacatures op 5.300, het hoogste aantal sinds 1997.

Bekijk ook: Enorm personeelstekort: dit is hoe we er vanaf kunnen komen

04:02
Er zit nog een grote groep mensen thuis die staat te trappelen om aan de slag te gaan.

Het draagt bij aan het rap dalende ondernemersvertrouwen in de sector: dat vertrouwen daalden in punten van 16,1 naar 4,8 - tegenover het landelijk gemiddelde van 19.8.

Ook hier zal de auto- en motorbranche nog wel even last van hebben, zegt Jaarsma. "Het aantal vacatures is nu groter dan het aantal werklozen. Dat is niet iets dat in korte tijd omslaat."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van