Maar webwinkels profiteren

We pinnen flink minder sinds de strengere coronamaatregelen

23 november 2021 15:46 Aangepast: 23 november 2021 15:55

Sinds winkels en horeca eerder dicht moeten, zijn consumenten minder gaan pinnen. Online besteden we wél meer.

Het totale bedrag dat Nederlanders uitgeven is de laatste weken ongeveer gelijk gebleven. Maar er is een duidelijk verschil tussen hoeveel we besteden aan producten, zoals in supermarkten en bouwmarkten, en aan diensten, zoals in de horeca. Dat meldt ING op basis van transactiedata.

Sinds de strengere coronamaatregelen op 13 november van kracht werden, zijn we in levensmiddelenwinkels en in kledingwinkels ruwweg net zoveel blijven uitgeven. Maar onze uitgaven aan diensten zijn met circa 15 procent gedaald.

Miniatuurvoorbeeld
lees ook:

Corona zorgt voor fikse financiële en mentale dip bij ondernemers

Horeca

Bij diensten moet je denken aan onder meer restaurants en cafés en theaters. Maar er vallen ook de drankjes onder die je bestelt in een sportkantine van de hockeyclub of in het casino. De pinomzet lag voordat de strengere maatregelen werden genomen al bijna 25 procent onder het niveau van vóór corona, maar nu is dat al bijna 60 procent.

De daling van de pinomzetten in de horeca is goed te verklaren, zegt Martin van Garderen, econoom bij ING Bank. De horeca moet om 20.00 uur dicht, dus na die tijd kunnen consumenten daar eenvoudigweg niets meer pinnen. Ook casino's moeten eerder dicht, dus daar wordt ook minder omgezet.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Weekcijfers corona stijgen weer fors, ziekenhuizen houden hart vast

Kappers en sauna's

Verder krijgen contactberoepen een klap. Dat geldt voor onder meer kappers en sauna's. Deze moeten sinds 13 november om 18.00 uur dicht.

Dat de omzet in supermarkten gelijk bleef is logisch, zegt Van Garderen. We moeten blijven eten. Sinds we meer moeten thuiswerken en 's avonds niet meer naar een café, restaurant of casino mogen, wordt er ook veel minder gepind bij tankstations en parkeerplaatsen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Extra druk op psychische zorg door corona: meer stress en depressie

Webwinkels profiteren

In tegenstelling tot in fysieke winkels, besteden we online wél meer: 30 procent maar liefst sinds de strengere maatregelen ingingen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van