37 in plaats van 42 procent

Schiphol zwicht voor druk KLM: verhoogt tarieven minder hard dan gepland

29 oktober 2021 14:34 Aangepast: 29 oktober 2021 15:21
Pieter Elbers (ceo KLM) en Dick Benschop (topman van Schiphol), in mei 2018. Beeld © ANP

Het felle protest van luchtvaartmaatschappijen tegen de tariefsverhoging die Schiphol door wilde voeren voor het gebruik van de luchthaven heeft gewerkt. De luchthaven verhoogt de zogeheten havengelden in de komende jaren niet met 42 procent, maar 'slechts' met 37 procent.

De verhoging gebeurt stapsgewijs: volgend jaar stijgen de tarieven met 9 procent, in 2023 met 12 procent en nog eens met 12 procent in 2024. Bij elkaar opgeteld 37 procent verhoging in drie jaar tijd dus. Volgens Schiphol zijn de verhoogde tarieven 'concurrerend' en stimuleren ze de duurzaamheid.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schiphol wil tarief voor vliegmaatschappijen met 40 procent verhogen

Schiphol zegt dat de hogere tarieven nodig zijn om de klappen van de coronacrisis op te vangen. Doordat er veel minder reizigers waren tijdens de pandemie loopt het vliegveld volgens eigen schattingen 1,6 miljard euro aan inkomsten mis over de jaren 2020 en 2021.

Protest KLM

Eigenlijk wilde de luchthaven de tarieven met 42 procent verhogen, maar na fel protest van luchtvaartmaatschappijen heeft de luchthaven de verhoging wat afgezwakt. KLM, dat Schiphol als thuisbasis heeft, reageerde eerder deze week boos op de hogere haventarieven. Ze dreigen het prille herstel van de luchtvaart teniet te doen, waarschuwde topman Pieter Elbers.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vakantievierders bezorgen KLM winstje op weg naar herstel

Als grote Nederlandse vliegmaatschappij kan het bedrijf zijn activiteiten niet zomaar verhuizen naar een ander, goedkoper vliegveld. In een officiële reactie op de eerste voorstellen van Schiphol liet KLM ook weten aan juridische stappen te denken. Hoe de definitieve tarieven vallen bij KLM is nog niet bekend.

Beloning voor verduurzaming

Schiphol kondigt ook maatregelen aan voor verduurzaming. Zo moeten luchtvaartmaatschappijen per kilogram stikstof die ze uitstoten tijdens het landen of opstijgen 4 euro betalen. Tegenover die heffing staat een beloning voor het gebruik van duurzamere brandstoffen. Voor elke ton biobrandstof of synthetische brandstof die luchtvaartmaatschappijen op de Amsterdamse luchthaven tanken, krijgen ze respectievelijk 500 euro en 1000 euro.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore