Welkom Energie ten onder

Gedwongen overstap naar Eneco: energiekosten verdubbelen

27 oktober 2021 16:21 Aangepast: 27 oktober 2021 17:17
Archieffoto Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Jeffrey Groeneweg

Zo'n 90.000 klanten van energiebedrijf Welkom Energie zijn de klos. Het bedrijf kan geen energie meer leveren vanwege de hoge gasprijzen. Daarom moeten klanten gedwongen overstappen naar Eneco, maar krijgen daar te maken met veel hogere tarieven. In sommige gevallen zijn mensen ruim het dubbele kwijt van wat ze eerst betaalden.

Energiebedrijf Welkom Energie is door de hoge gasprijzen zodanig in de problemen gekomen dat het de levering van stroom en gas niet meer kan voortzetten. De leveringsvergunning van het bedrijf werd daarom eerder vandaag ingetrokken door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Energiebedrijf ten onder aan hoge gasprijs, 90.000 klanten gedwongen tot overstap

Elk jaar overstappen

Klanten verhuizen noodgedwongen naar Eneco zodat niemand zonder gas of stroom komt te zitten. Het nieuwe contract bij Eneco zal op 1 november ingaan. Dan geldt er tot 1 december een overgangsperiode waarin de klanten hun contract even niet kunnen stoppen of opzeggen. Daarna staat het mensen vrij om, als ze dat willen, over te stappen naar een andere energieleverancier.

Bij Eneco zijn ze wel duurder uit.  "Ik vrees dat het niet zo'n plezierige tijd wordt voor hen, omdat ze inderdaad op onze huidige tarieven moeten overgaan", zegt Eneco-woordvoerder Edwin van de Haar.

Arnold Beerda is een van die klanten. Hij sloot afgelopen mei een contract af bij Welkom Energie. Dat deed hij ook voor zijn vader en broer. "Ik ben zo iemand die elk jaar overstapt", zegt hij tegen RTL Z.

Het ging om een jaarcontract. Op dat moment lagen de tarieven op zo'n 78 cent voor een kubieke meter gas en 21 cent per kilowattuur elektriciteit, zegt Beerda. "Ik kreeg een welkomstbonus van ruim 200 euro."

Vandaag bericht

Pas vandaag kreeg hij bericht van Welkom Energie over het stoppen van de levering. "Ik las het nieuws via teletekst, zegt hij. "Het verbaasde me dat ik nog niks had gehoord van Welkom Energie. Het is letterlijk in één keer klaar."

In een mail laat Welkom Energie weten dat de leveringsvergunning is ingetrokken. Per 1 november neemt Eneco de levering over. Beerda kan op 29 oktober een mail van Eneco verwachten waarin de precieze voorwaarden uit de doeken worden gedaan.

Niet blij

Duidelijk is al wel dat de prijzen nu flink hoger liggen. "Ik volg het nieuws", zegt Beerda. Eneco zelf wil de exacte tarieven voor de nieuwe klanten nog niet bekend maken, maar wie nu klant wordt bij het bedrijf betaalt zo'n 1,74 euro voor een kubieke meter gas en bijna 40 cent per kilowattuur stroom.

Beerda kan als we uitgaan van de prijzen die Eneco vandaag rekent voor een kubieke meter gas en een kilowattuur stroom, rekenen op een ruime verdubbeling van zijn energierekening. 

Hij heeft één gelukje zegt hij. "Ik ben zuinig en mijn gasverbruik is laag. Ik betaal bijna altijd te veel aan voorschot voor mijn energie." Voor zijn vader en broer is dat anders: "Zij verbruiken een stuk meer."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gasprijzen gaan door het dak: 'Bizar, en dan moet de winter nog komen'

Gelukje

Sander van Rijn kan de hogere kosten ook nog wel aan, maar blij is de ex-klant van Welkom Energie er niet mee. "Ik ben in juli overgestapt en baal, want ik was de prijsstijgingen eigenlijk net voor", zegt hij. Ook hij kreeg vandaag bericht van het bedrijf.

"We mogen natuurlijk na een maand switchen van Eneco, maar dat loont waarschijnlijk helemaal niet", aldus Van Rijn. De prijzen zijn op dit moment torenhoog. "Ik zit er dan weer een jaar aan vast." Het wordt afwachten en uitzitten dus, denkt hij.

Wel heeft Van Rijn de automatisch incasso voor Welkom Energie meteen ingetrokken en het bedrag van september laten terugboeken. "Binnen 42 dagen moet er een eindafrekening komen, het is maar hopen dat we nog iets terugkrijgen."

Echt veel geld

Marco Venema, ook een ex-klant, noemt het kwalijk dat hij geen inspraak heeft gehad over wie zijn leverancier wordt. "We worden feitelijk gedwongen en zijn pas heel laat op de hoogte gesteld", zegt hij.

Venema deed alvast een snelle check op een vergelijkingssite. Tot nu toe betaalde hij een voorschot van 237 euro per maand. "Bij Eneco wordt dat 502 euro", zegt hij. "Wij kunnen prima rondkomen, maar het is echt veel geld.".

Consumentenbond: je kunt weinig

In elk geval kun je er als consument weinig aan doen als je leverancier omvalt, zegt de Consumentenbond. "Je kunt het niet weten en als je contract nog loopt kun je niet zomaar overstappen zonder een boete te betalen", zegt een woordvoerder. 

De bond heeft aan de Autoriteit Consument en Markt gevraagd om andere bedrijven die problemen melden in de gaten te houden, het gaat om DGB Energie en Enstroga. De laatste dreigde vorige week om klanten af te sluiten vanwege de problemen. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van