Gevaarlijk ultrafijnstof

Advies aan Schiphol: start vliegtuigmotoren buiten bereik grondpersoneel

21 oktober 2021 11:22 Aangepast: 21 oktober 2021 11:22
Grondpersoneel van KLM tijdens het lossen en laden van een toestel op Schiphol, 15 oktober 2021. Beeld © ANP / Hollandse Hoogte / Venema Media

Schiphol kan grondpersoneel beter beschermen tegen blootstelling aan ultrafijnstof als het het wegverkeer op de luchthaven elektrificeert en vliegtuigenmotoren pas laat starten buiten de zone waar grondpersoneel werkt. Dat adviseert onderzoeksbureau TNO.

TNO onderzocht in opdracht van Schiphol hoeveel ultrafijnstof voorkomt in de buitenlucht rond de terminal en de pieren op de luchthaven. Het gaat dan om een mengsel van heel kleine deeltjes die vrijkomen bij verbrandingsprocessen en na inademing diep in de longen terechtkomen, waarna ze via de bloedbaan elders in het lichaam negatieve invloed kunnen hebben op onze gezondheid.

Gezondheid grondpersoneel in gevaar

Vakbond FNV maakt zich al langer zorgen om de gezondheidsrisico's die platformmedewerkers, bagagemedewerkers en ander grondpersoneel van Schiphol lopen doordat ze veelvuldig zijn blootgesteld aan ultrafijnstof. Naar die persoonlijke blootstelling heeft TNO geen onderzoek gedaan en de nu gemeten hoeveelheden kunnen volgens TNO ook niet worden vertaald naar persoonlijke blootstellingen. TNO beveelt daarvoor vervolgonderzoek aan. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Alarmerend WHO-advies: vieze lucht nog gevaarlijker dan gedacht

Het onderzoeksbureau heeft wel een paar suggesties om de gemeten hoeveelheden ultrafijnstof relatief snel te verlagen. "Effectieve oplossingsrichtingen zijn onder andere het elektrificeren van wegvoertuigen en het wegslepen van vliegtuigen uit de zone waar grondpersoneel zich bevindt alvorens de vliegmotoren te starten." Zulke maatregelen die emissiebronnen 'zoveel mogelijk wegnemen', zijn 'altijd zinvol'.

Doel Schiphol: emissievrij in 2030

Schiphol zegt in een reactie 'extra maatregelen' te onderzoeken. De luchthaven werkte al aan een project om duurzaam te taxiën. Schiphol wil 'uiterlijk in 2030 geheel emissievrij opereren' en verwacht daarmee ook de hoeveelheid ultrafijnstof in de buitenlucht rondom de luchthaven 'drastisch te reduceren'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schiphol wil tarief voor vliegmaatschappijen met 40 procent verhogen

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van