Tekort aan bijna alles

Containers, personeel, chips: deze tekorten dreigen de economie te raken

18 oktober 2021 16:05
Geven we ons geld straks uit aan de gasrekening of aan kerstcadeaus? Beeld © Patricia Rehe / ANP / Hollandse Hoogte

Te weinig chips en andere onderdelen, een groot tekort aan containers en personeel en exploderende energieprijzen. Zo langzamerhand lijkt er aan bijna alles een tekort te zijn. Dat raakt de econonomische groei, en dat gaan consumenten ook merken.

Gezondheidsconcern Philips komt moeilijker aan onderdelen voor zijn medische apparaten en merkt dat in de resultaten. De omzet en de winst dit jaar vallen lager uit dan het concern eerder verwachtte. En Philips is niet de enige die hiermee heeft te maken.

Fietsenproducent Accell, bijvoorbeeld, de maker van onder meer Koga en Batavus, verkocht in het tweede kwartaal minder fietsen doordat het niet aan genoeg frames en remmen kon komen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Ondernemer berekent hogere gasprijs door aan de klant'

Chips

Een specifiek probleem is er voor bedrijven die chips nodig hebben voor in hun producten en dat geldt voor heel veel fabrikanten. Je kunt het namelijk zo gek niet bedenken of er zitten chips in. In elektrische tandenborstels, bijvoorbeeld. Philips kan niet aan genoeg chips daarvoor kopen, waardoor het minder van die tandenborstels kan maken en verkopen dan het anders zou kunnen.

De voor de economie zo belangrijke autosector is helemaal een goed voorbeeld waar chiptekorten erin hakken. Auto's zitten vol met chips en het lukt autoproducenten niet om genoeg te kunnen inkopen. Grote Duitse autofabrikanten als Volkswagen, BMW en Mercedes-moeder Daimler hebben hun productie al moeten terugschroeven. Ze denken ook niet dat de chiptekorten snel opgelost zullen zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van airfryers tot auto's: door chiptekort moet consument langer wachten

En dat raakt ook Nederlandse bedrijven die onderdelen leveren aan de Duitse autoindustrie. Als BMW of Audi minder auto's bouwen vanwege het chiptekort, dan hebben ze ook minder andere onderdelen nodig.

Containers

Zeecontainers zijn er ook al te weinig. Aan het begin van de coronacrisis raakte het vervoer van en naar China, waar veel producten en onderdelen voor Europa worden gemaakt, ontregeld.

Havens sloten en zeecontainers kwamen op andere plekken terecht dan gebruikelijk. Veel containerschepen werden uit de vaart gehaald. Dat merken we nog steeds.

Inmiddels is na de coronacrisis de economie sneller hersteld dan eerder gedacht en daardoor is het, doordat het aanbod van containers niet even snel steeg, duurder geworden om een container te huren voor transport naar Rotterdam. Naast dat het langer duurt voordat je bestelde goederen vanuit het Verre Oosten in Nederland hebt, worden producten dus ook duurder en dat merken consumenten.

(Hulp-)sinterklazen zullen wat eerder inkopen moeten doen en voor spullen in onder meer Action zul je meer moeten gaan betalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Te weinig plek op kinderopvang: kinderen moeten soms thuisblijven

Personeel

Niet alleen in de horeca is er een tekort aan personeel. Probeer als fietsenmaker maar eens iemand te vinden voor in je werkplaats, of als bedrijf in de kinderopvang werknemers voor een groep. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Koffer komt niet aan door personeelstekort: 'Hele week op Schiphol gestaan'

Hoge gas- en elektriciteitsprijs

Voor gas en elektriciteit betalen consumenten en bedrijven nu een stuk meer dan eerder dit jaar. Door dreigende tekorten aan gas nam dit jaar de gemiddelde prijs voor geleverd gas al met 15 procent toe.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kortingsgekte dit jaar onzeker: 'Prijzen gaan omhoog'

'Probleem voor bedrijven én consumenten'

Al die tekorten zijn een 'serieus probleem', vertelt arbeidsmarkteconoom Ton Wilthagen. "Dat geldt niet alleen voor bedrijven, maar ook voor consumenten."

Tekorten drukken de omzet en dus winst van bedrijven en consumenten moeten vanwege langere levertijden wachten op producten die ze willen kopen, zoals een fiets of een laptop.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Sinterklaas kan maar beter op tijd cadeaus kopen, langere levertijden verwacht

Producten worden ook duurder, doordat bedrijven de hogere kosten doorberekenen. "Ook bijvoorbeeld bouwmaterialen die nog niet duurder zijn geworden, kunnen daardoor alsnog in prijs stijgen", aldus Madeline Buijs, econoom bouw en vastgoed bij ABN Amro.

Gasrekening of kerstcadeaus?

En als consumenten denken dat ze in januari meer kwijt zullen zijn aan energie, gaan ze dan nog wel evenveel kerstinkopen doen, vraagt Bert Colijn, senior-econoom bij ING Bank, zich af. Het geld dat ze straks extra aan energie kwijt zijn, kunnen ze niet aan andere zaken uitgeven, zegt hij, waardoor ze misschien alles bij elkaar minder spullen kopen, wat de economische groei drukt.

Voor het derde kwartaal heeft ING de verwachting voor de economische groei op kwartaalbasis verlaagd van 1,9 procent tot 1,2 procent. Dat komt deels door de wereldwijde tekorten, aldus Marcel Klok, senior econoom bij ING Bank.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van