Festival Reeperbahn

Duitsland veroveren als artiest: 'Dan heb je echt wat groots te pakken'

02 oktober 2021 08:37 Aangepast: 02 oktober 2021 14:36
Blanks op het Hamburgse Reeperbahn Festival. Beeld © Colin Pool

Concertzalen vullen in Duitsland lukt Nederlandse artiesten niet zomaar. Op het showcasefestival Reeperbahn zetten muzikanten hun beste beentje voor om zichzelf in de kijker te spelen en achter de schermen werkt het management druk aan het verkrijgen van de juiste contacten. "Slagen als artiest is voor driekwart het juiste netwerk hebben."

Eens per jaar verandert de roemruchte Reeperbahn van Hamburg in een belangrijke plek voor de muziekindustrie. Tijdens het gelijknamige festival, dat eind september gehouden wordt, is de rosse buurt van de Duitse havenstad het strijdtoneel voor honderden artiesten die allemaal hopen op succes in Duitsland.

Samenkomen muziekindustrie

Het Reeperbahn Festival is, net als Eurosonic Noorderslag in Groningen, een showcasefestival. Daar komt de muziekindustrie samen om zichzelf te promoten, nieuwe muziek te ontdekken en te netwerken.

De Reeperbahn omgetoverd tot festivalterrein. De Reeperbahn omgetoverd tot festivalterrein.

Marcel Duzink, van management bureau Phonic, is met twee van de artiesten die hij vertegenwoordigt afgereisd naar Hamburg: The Cool Quest en Blanks. 

Pijlen op Duitse markt

Allebei acts die hun pijlen op de Duitse markt richten. "Aan de hand van social media en streaming cijfers kun je tegenwoordig heel mooi aflezen waar je luisteraars zitten. Als je ziet dat je veel fans in Duitsland hebt, heeft het zin om daar een concreet plan voor te gaan maken", legt Duzink uit.

"Het is nu zaaien en straks oogsten."

Want voordat je daar kunt gaan touren en minimaal 150 kaarten per zaal kunt verkopen, moet er natuurlijk eerst wel het een en ander gebeuren. "Zichtbaarheid creëren op zulke showcase festivals is dan heel nuttig."

Op de Reeperbahn lopen boekers van poppodia, agenten, platenmaatschappijen, programmeurs van festivals en nog vele andere muziekprofessionals rond. Ze kijken goed naar welke artiesten voor hen interessant zijn. 

Opvallen in oerwoud van nieuwe nummers 

Een sterke show op de Reeperbahn kan er dan zomaar voor zorgen dat een band wordt gevraagd voor een festival komende zomer. "Het is nu zaaien en straks moet het oogsten worden", zegt Duzink.

The Cool Quest na hun optreden op Reeperbahn. The Cool Quest na hun optreden op Reeperbahn.

Ook achter de schermen of met een biertje aan de bar gebeurt van alles. Er worden nieuwe contacten gelegd en oude banden aangehaald. "Wij gaan als team mee om tijdens het festival te werken aan ons Duitse netwerk."

Netwerken met Spotify

"Neem bijvoorbeeld Spotify Duitsland. Als je goed uitgelicht wil worden, heb je hun steun nodig", legt Duzink uit. "Het is belangrijk om in de playlistjes, die samengesteld worden door hun editors, terecht te komen."

Een drankje met iemand van Spotify kan dan zeker geen kwaad. "We moeten ze bewust maken dat de artiest er is. Elke week komt er een oerwoud van nieuwe nummers uit. Daarin moet je zien op te vallen, want kwaliteit is er genoeg. Slagen als artiest begint met muziek, maar is voor driekwart het juiste netwerk hebben."

Showcase van Blanks op de Dutch Impact Party. Showcase van Blanks op de Dutch Impact Party.

Omdat een showcasefestival wordt gezien als promotie zijn de optredens onbetaald. Het is dus een investering, maar de artiesten worden met de reis- en verblijfskosten deels geholpen door Dutch Music Export (DME), een organisatie die als doel heeft Nederlandse muziek over de grens te helpen.

Exporteren van Nederlandse cultuur

Dat gebeurt met budget van Buma Cultuur en een potje overheidsgeld vanuit Fonds Podiumkunsten. "Het is onze taak aan de wereld te laten zien dat er in Nederland mooie dingen gemaakt worden op het vlak van cultuur", vertelt Marcel Albers, directeur van DME.

"We gaan geen artiesten onder een stoeptegel vandaag halen en die wereldberoemd proberen te maken."

Daarnaast is er ook een economische kant. "Nederland is een klein land. Als ondernemer – want dat ben je als artiest – kun je geen bestaan opbouwen als je niet over de grens gaat", legt Albers uit.

The Cool Quest op het Reeperbahn Festival in 2017. The Cool Quest op het Reeperbahn Festival in 2017.

Op Reeperbahn ondersteunt DME artiesten die al eerste stappen hebben gezet en een beginnende status hebben in Duitsland. "We gaan geen artiesten onder een stoeptegel vandaag halen en die wereldberoemd proberen te maken", aldus Albers.

Naast het optreden dat het festival regelt, organiseert DME op de Reeperbahn ook een Dutch Impact Party, waar zes acts een extra showcase geven. "Voor die middag nodigen we dan belangrijke contacten uit, die de artiesten verder op weg kunnen helpen", vertelt Albers.

Extra op techniek letten

Dit jaar was het aantal mensen dat bij een concert naar binnen kon vanwege de coronamaatregelen beperkt. En het netwerkdiner na afloop kon ook niet doorgaan. "We moesten veel kieskeuriger zijn wat betreft genodigden, maar de mensen die elkaar moesten spreken, hebben dat gedaan."

Voor de artiesten zelf is het een kwestie van hun beste beentje voor zetten. "Het is anders dan wanneer je voor fans speelt en daar een feestje mee gaat maken. Ik let nu bijvoorbeeld extra op mijn techniek", vertelt Ilse de Vries, bassist van The Cool Quest.

Festivalbezoekers op de Reeperbahn. Festivalbezoekers op de Reeperbahn.

De zanger van deze band uit Zwolle, Vincent Bergsma, voelt die druk ook wel. "Je maakt natuurlijk van elke show iets moois, maar als je hier staat, moet je echt laten zien wat je in huis hebt."

Blanks weet tijdens zijn showcase de handjes in de lucht te krijgen. "Optreden voor een zaal vol fans of een zaal vol professionals is wel een verschil. De energie is heel anders. Als het dan lukt om dit publiek enthousiast te krijgen, heb je het goed gedaan."

"Als het lukt om dit publiek enthousiast te krijgen, heb je het goed gedaan."

De zanger, die bekend werd met zijn Youtube-kanaal, gaat met zijn uitverkochte Europese tour deze herfst langs kleine zalen en voor volgend jaar staan grotere zalen op de planning. Ook bij onze Oosterburen. Eén voet aan Duitse grond heeft hij dus al, maar 'we hopen dat dat er na Reeperbahn twee gaan worden'.

"Als je als Nederlandse artiest omarmd wordt in Duitsland, dan heb je echt iets moois en groots te pakken", vult Duzink aan. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van