Leveringsproblemen

Nederlandse transportsector lijdt onder Brits tekort vrachtwagenchauffeurs

28 september 2021 12:43 Aangepast: 28 september 2021 12:44
Vrachtwagens in de haven van Dover, wachtend op inspectie. Beeld © ANP Foto

De Britse overheid moet ingrijpen om het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs op te lossen, anders komt de hele bevoorradingsketen in Groot-Brittannië in gevaar. Daarvoor waarschuwen zo'n 30 grote Nederlandse transportbedrijven.

Zij stuurden een brandbrief aan de Britse minister van transport, Grant Shapps. Normaal zijn de transporteurs concurrenten van elkaar, maar omdat het probleem de hele sector aangaat hebben ze de handen ineen geslagen.

Uitdaging en een probleem

"De hele sector merkt enorme vertragingen, een tekort aan chauffeurs, een tekort aan materialen", zegt Susanne Dirksen van Schavemaker Transport, een van de initiatiefnemers, tegen RTL Z. "De vervoersprijzen worden met de dag hoger. Het is een grote uitdaging en een groot probleem."

Er is niet alleen een tekort aan chauffeurs, maar ook aan bijvoorbeeld kraanmachinisten en grondpersoneel. "Daardoor blijven containers en trailers in de haven staan en worden goederen te laat geleverd", aldus Dirksen. "Je komt in een neerwaartse spiraal terecht, want je werkt de vertragingen niet meer weg."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Brits leger 'op standby' om tankstations te bevoorraden

Met kerstmis in het vooruitzicht verwacht ze dat de problemen alleen maar groter worden. Als er geen actie wordt ondernomen, komt de hele bevoorradingsketen in gevaar, waarschuwen de logistieke dienstverleners in de brandbrief.

'Vijfduizend werkvergunningen is te weinig'

Ze dragen ook een aantal oplossingen aan. Dirksen: "Verstrek meer werkvergunningen, bijvoorbeeld. Afgelopen vrijdag heeft de Britse overheid er 5000 afgegeven, tot kerstmis. Dat is een druppel op de gloeiende plaat: alleen al in de logistiek zijn er ruim 120.000 vacatures. Vijfduizend gaat dan echt niet helpen."

Het grote chauffeurstekort is deels een gevolg van de brexit. Door het Britse vertrek uit de EU zijn eerder tienduizenden chauffeurs naar Europa teruggekeerd. De meesten van hen lijken niet van plan terug te komen.

Daarom pleit de Nederlandse transportsector in de brief voor werkvergunningen die minimaal een jaar en liefst nog langer geldig zijn.

Niet alleen door corona

"Het is nu oktober, mensen gaan echt niet voor 2,5 maand weer in Groot-Brittannië werken", licht Dirksen toe. "Chauffeurs willen niet eens meer naar Engeland en dat is echt niet alleen de schuld van corona."

Daarnaast zouden Nederlandse transportbedrijven graag zien dat het aantal ritten wordt opgehoogd dat ze als niet-Britse vervoerder in Groot-Brittannië uit mogen voeren. "Dat zijn er nu maximaal drie. We pleiten ervoor dat dat wordt opgehoogd naar vijf of zes, zodat productie geoptimaliseerd kan worden", zegt Dirksen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Lange rijen bij Britse tankstations door benzinetekort

Het chauffeurstekort levert Nederlandse transportbedrijven heel veel extra kosten op en druk op de leveringen, zegt Dirksen. "Alles gaat gewoon duurder worden, voor de opdrachtgever en voor de consument."

Continu om tafel

Logistieke bedrijven raken vooralsnog niet in financiële problemen door het tekort. "Omdat we de kosten doorbelasten. Daar zijn we continu mee bezig, elke maand zitten we ervoor om tafel met opdrachtgevers", aldus Dirksen.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van