Een derde naar fiscus

Fiscus neemt flinke hap uit digitale fooi voor bezorgers Thuisbezorgd.nl

08 september 2021 15:36 Aangepast: 08 september 2021 18:19
Een derde van de fooi gaat naar de Belastingdienst. Beeld © ANP

Wie wil dat de pizza- of sushibezorger zijn of haar fooi volledig in de zak kan steken, moet geen gebruik maken van de online fooienoptie van Thuisbezorgd.nl. De grootste bezorgdienst van Nederland blijkt die fooien namelijk pas door te betalen aan de bezorgers na aftrek van belasting en premies.

Dat bevestigt woordvoerster Linda van Aalten van JustEat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl. "Ook over fooien moeten belasting en premies worden afgedragen. Die houden wij dan ook in."

Extraatje

Klanten van de grootste bezorgdienst van Nederland kunnen de bezorgers van hun maaltijden op twee manieren een extraatje geven. Naast de traditionele contante fooi aan de deur, kan dat ook digitaal.

Bij het afrekenen van de pizza of sushi in de app, biedt Thuisbezorgd.nl sinds mei vorig jaar namelijk de aparte optie om daarbij ook de fooi te betalen. "Die mogelijkheid hebben we ingevoerd om het bezorgproces contactloos te maken in verband met de coronamaatregelen."

Digitale fooi

Dankzij de digitale fooi is er geen lichaamscontact tussen de hongerige klant en de bezorger, en worden er ook geen munten of biljetten uitgewisseld. Daardoor is de kans op een eventuele coronabesmetting kleiner.

Inmiddels wordt volgens Thuisbezorgd.nl bij iets meer dan 10 procent van de bestellingen op deze wijze een fooi gegeven. Maar voor de bezorger heeft dat wel een nadeel.

Extraatje belast

Want hoewel Thuisbezorgd.nl op haar website enerzijds vermeldt dat 'de hele fooi' naar de bezorger gaat, staat er ook dat 'voor fooien belastingen kunnen gelden'. Navraag leert dat de bezorgdienst inderdaad belastingen en premies op de extraatjes inhoudt.

Thuisbezorgd.nl erkent dat het niet verplicht is om belasting en premies over de digitale fooien af te dragen, maar volgens de woordvoerder koos het daarvoor 'om de bezorgers te ontzorgen, en ervoor te zorgen dat zij niet voor onverwachte verrassingen komen te staan.'

Hoeveel de bezorgdienst van de fooi aftrekt voor de fiscus, hangt volgens Van Aalten af van het inkomen van de bezorger.

Een derde naar de fiscus

Het basistarief voor de inkomstenbelasting is 37,1 procent, dus van elke euro aan 'digitale fooi' gaat in principe ruim een derde naar de fiscus.

Dat is nog los van eventueel verschuldigde premies. Voor bezorgers die weinig uren werken kan dat percentage overigens lager uitvallen dankzij de zogenoemde heffingskortingen.

Ook zijn er gevallen waarbij de klant via Thuisbezorgd.nl bestelt bij een restaurant dat werkt met eigen bezorgers. In die gevallen betaalt de bezorgdienst de fooi door aan de restauranteigenaar, die het geld vervolgens moet verdelen.

Eigen restaurantbezorgers

In die gevallen betaalt Thuisbezorgd.nl wel de volledige fooibedragen door aan de restaurants, dus zonder aftrek van belasting of premies. "Daarvoor zijn de restauranteigenaars verantwoordelijk", aldus Van Aalten.

"Met die restaurants hebben wij contractueel vastgelegd dat zij zorg dienen te dragen voor correcte verdeling van de fooi over de betreffende bezorgers." Overigens bleek uit onderzoek door EditieNL eerder al, dat dat bij restaurants niet altijd gebeurt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Digitale fooi geven: bij wie komt het geld terecht?

Contante fooien

Bij contante fooien zijn de maaltijdbezorgers zelf verplicht om die inkomsten bij de Belastingdienst op te geven, benadrukt woordvoerder Jessica van Wegen van het Ministerie van Financiën. "Maar het is de vraag of iedereen die fooien daadwerkelijk aangeeft."

Bezorgers die dat niet doen, steken het extraatje volledig in hun zak. Voor wie zich niet aan de wet houdt is de contante fooi dus een stuk gunstiger dan de digitale variant.

Consumenten die zeker willen weten dat de verschuldigde belasting wordt afgedragen, kunnen het beste kiezen voor de digitale fooi. Wie wil dat de bezorger zelf kan kiezen of hij zijn fooien laat belasten door de fiscus of niet, kan het extraatje dus beter contant aan de deur betalen.

Deliveroo en Uber Eats

Ook bij bezorgdiensten als Deliveroo en Uber Eats kunnen klanten gebruik maken van een digitale fooienknop. Volgens de website van Deliveroo 'ontvangen onze bezorgers 100 procent van alle fooi'.

Dat betekent dat die bezorgdienst daar geen belasting vanaf trekt, bevestigt woordvoerder Eva Huis in ‘t Veld. "Bij ons zijn de bezorgers zelf verantwoordelijk voor de aangifte van hun fooien bij de fiscus."

Uber Eats reageerde niet op een verzoek om een toelichting.

Ook branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hanteert de richtlijn dat medewerkers van restaurants, hotels en cafés zelf hun fooi-inkomsten in hun belastingaangifte moeten verwerken.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van