Racen zonder publiek geen optie

Begin volgende week uitspraak over Formule 1

26 augustus 2021 19:32 Aangepast: 26 augustus 2021 19:34
Max Verstappen na de kwalificatie van de GP van Hongarije. Beeld © Zsolt Szigetvary/EPA

Wordt er in het eerste weekend van september geracet in Zandvoort? We weten het uiterlijk dinsdag als de rechtbank in Haarlem uitspraak doet in het kort geding tegen de Formule 1.

Milieuorganisatie Mobilisation for the Environment (MOB) kruisde vandaag de degens met de provincie en met de organisatie van het racetoernooi. Het voorstel van MOB om te racen zonder publiek, zodat de stikstofuitstoot lager is, werd echter snel afgeserveerd. De organisatie ziet niets in dit plan.

Circuitdirecteur Robert van Overdijk wees op de grote financiële gevolgen. Bij het evenement worden in het weekend van 3, 4 en 5 september 70.000 bezoekers per dag verwacht. Aan de kaartverkoop wordt miljoenen verdiend. Ook de provincie reageerde afwijzend op het voorstel. 

Met het 'geen optie en onacceptabel' liggen er weinig mogelijkheden op tafel. De rechter moet nu beslissen of de door de provincie verstrekte natuurvergunning vernietigd moet worden. Wel of geen vergunning, dus wel of niet racen.

Tegenstanders

De Grand Prix die voor zondag 5 september gepland staat, is de eerste in Nederland sinds 1985. Op de provincie, organisatie, racers en racefans na, lijkt iedereen tegen de komst van het evenement te zijn.

De evenementenbranche, omdat bij dit evenement wel mag worden overnacht en bij andere niet, de artiesten omdat die gevraagd worden gratis op te treden en diverse milieuclubs.

Rugstreeppad

Eerder diende al een rechtszaak, aangespannen door Stichting Duinbehoud en Stichting Rust bij de Kust. Die zaak ging over aantasting van het leefgebied van de rugstreeppad en de zandhagedis, maar werd verloren. 

De beperking van de leefruimte van de beschermde dieren woog volgens de provincie en de rechter niet op tegen het 'groot openbare belang' van de race voor Nederland.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Vrijwilliger tijdens de F1 op Zandvoort? Zorg zelf voor lunch of diner

Bodemprocedure

Ook loopt er een bodemprocedure over de vraag hoeveel stikstof de racewagens nu eigenlijk uitstoten, een onderwerp waar discussie over is. In die bodemprocedure doen de rechters pas over maanden uitspraak. Dat is wel tijdig om volgende edities van een Grand Prix tegen te houden, maar niet die van volgend weekend.

MOB heeft dan ook haar hoop gevestigd op de uitspraak van de voorzieningenrechter. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Laatste rondje rechtbank vóór Formule 1: rechter oordeelt over circuit Zandvoort

Natuurvergunning schorsen

MOB vindt dat de rechter een door de provincie Noord-Holland verleende natuurvergunning moet schorsen. Volgens provincie en organisatie mag de race echter ook zonder die vergunning doorgaan. Die vergunning was namelijk alleen nodig voor een verbouwing, aldus de organisatie.

Het racecircuit in Zandvoort ligt er al sinds 1948. Om een Formule 1 te mogen organiseren moest het circuit van raceorganisatie FIA flink verbouwd worden. Een kostenpost van 15 miljoen euro, zo werd bij de zitting bekend.

Zonder verbouwing had er nu ook niet geracet kunnen worden, aldus MOB. En de verleende natuurvergunning was volgens de milieuorganisatie gebaseerd op verkeerde berekeningen. "Ook binnen de vergunning van 1997 kan de Formule 1 niet gereden worden." De provincie en de raceorganisatie denken daar anders over.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rechter: Circuit Zandvoort hoeft verbouwing niet terug te draaien

Over de vraag hoeveel stikstof de wagens uitstoten wordt al maanden gedebatteerd. Berekeningen spreken elkaar tegen. In juli gaf in de bodemprocedure de rechter de Stichting Advisering Bestuursrechtspraak (STAB) opdracht gedegen onderzoek te doen. Dat onderzoek moet nog worden opgestart.

De voorzieningenrechter vroeg zich vandaag dan ook af wat hij kon doen. "Moet één voorzieningenrechter een oordeel vellen over stikstof als de meervoudige kamer daar al een deskundige voor nodig heeft? Kunnen MOB, provincie & circuit daarop reflecteren?"

Opties

Over de schade die door de uitstoot van de racewagens wordt veroorzaakt, is volgende week nog geen helderheid. De rechter kan twee dingen doen. Er is twijfel, dus niet inhalen. Milieuschade weegt zwaarder dan de miljoenenschade als het evenement niet doorgaat. Of: Er is twijfel, dus inhalen. De economische schade weegt zwaarder dan de schade die de stikstof aanricht.

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van