Anders dan zingen of acteren

Van lipstick tot afwasmiddel: deze sterren cashen met eigen bedrijf

06 augustus 2021 07:02 Aangepast: 06 augustus 2021 13:09
Rihanna casht met haar eigen bedrijf. Beeld © ANP

Ze braken door met acteren of zingen. Maar tegenwoordig harken deze voormalig Hollywoodsterren en billboardartiesten het serieuze geld binnen met totaal iets anders dan hun oorspronkelijke 'dayjob'. En die carrièreswitch legt ze geen windeieren, integendeel. "Je koopt een stukje van je favoriete idool, en dat verkoopt."

Rihanna - vermogen 1,7 miljard dollar

De zangeres van hits als Love the Way You Lie en Umbrella heeft al 5 jaar geen nieuwe noot gezongen. En toch mag Rihanna zich sinds kort officieel lid van de club van miljardairs noemen. 

Het Amerikaanse tijdschrift Forbes schat haar persoonlijke vermogen op 1,7 miljard dollar (omgerekend 1,4 miljard euro), waarmee ze de rijkste vrouwelijke muzikant ter wereld zou zijn.

Veertig tinten

Haar bedrijf is nog veel meer waard, 2,8 miljard dollar om precies te zijn. Het is niet haar muziekcarrière waar zij het grote geld mee binnenhaalt. Lippenstiften, mascara's en blushers spekken inmiddels Rihanna's kas.

Haar cosmeticalijn Fenty – gelijk aan Rihanna's achternaam – blijkt een gouden greep. Terwijl in 2017 andere make-upmerken vooral mikken op de witte huid, weet Fenty Beauty zich te onderscheiden door foundation en concealers in meer dan veertig verschillende tinten aan te bieden. Daarmee is het bedrijf in de cosmeticabranche een voorloper op het gebied van diversiteit.

Op nieuwe muziek moeten de fans nog even wachten. Rihanna kondigde vorige week op Twitter aan dat Fenty Parfum eerst z'n opwachting gaat maken – voor nieuwe hits.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Rihanna is miljardair en rijkste muzikante ter wereld volgens Forbes

Gwyneth Paltrow. Gwyneth Paltrow.

Gwyneth Paltrow - vermogen 150 miljoen dollar

Verschillende van de producten die deze voormalig Hollywood-superster in haar webshop aanbiedt, zorgen wellicht voor gefronste wenkbrauwen. Het zal Gwyneth Paltrow een zorg zijn. Want die vagina-geurkaarsen, 18-karaats gouden vibrators en seksdagboeken stuwden het persoonlijke vermogen van de actrice op tot 150 miljoen dollar in 2020.  

Lifestyle platform

Paltrow's Goop-platform is veel meer dan slechts een webshop met opmerkelijke producten. Wat begon als een simpele wekelijkse nieuwsbrief naar vrienden met restauranttips en een review van dagcrèmes, groeide uit tot een enorm online lifestyle-platform dat vrouwen - naar eigen zeggen - helpt 'gracieus oud te worden'.

Het zijn vervolgens de vele cursussen, boeken, evenementen en huishoudelijke en cosmetische artikelen die het platform aanbiedt, die het geld binnenbrengen.

Boetes en rechtszaken

Toch kampt Goop onderweg naar het succes ook met een hoop uitglijders. De vaginale stomer die Paltrow aanprijst veroorzaakte bij een klant tweedegraads brandwonden. Haar bestselling geurkaars explodeerde op iemands nachtkastje. En een Amerikaanse consumentenwaakhond grijpt in als de Moon Sex Juice zonder wetenschappelijke onderbouwing claimt het libido significant te verhogen.

De boetes, rechtszaken en daarop volgende media-aandacht doen uiteindelijk niks anders voor Goop dan de sales nog verder te laten groeien. Met Paltrow als lachende laatste. De waarde van het bedrijf wordt geschat op zo'n 250 miljoen dollar.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gwyneth Paltrow zet Valentijnsvibrator op de markt

Reese Witherspoon. Reese Witherspoon.

Reese Witherspoon - vermogen 400 miljoen dollar

Waar bovenstaande dames zich succesvol hebben gestort op een business ver buiten hun oorspronkelijke werkveld, zoekt Reese Witherspoon het dichter bij huis. De actrice richtte 5 jaar geleden haar eigen productiebedrijf Hello Sunshine op, dat zich bezighoudt met verhalen gericht op vrouwen en geschreven door vrouwen.

Ze produceert onder meer de series Big Little Lies voor HBO en The Morning Show voor Apple TV+. In beide series speelt Witherspoon een hoofdrol.

Werelddeal

Dat het productiehuis voor de actrice geen simpele bijbaan is bleek deze week toen Witherspoon een werelddeal sloot door een deel van haar belang van de hand te doen. Het bedrijf is volgens de deal een slordige 900 miljoen dollar waard. Het maakt de Oscarwinnares tot de rijkste actrice ter wereld, met een geschat vermogen van 400 miljoen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Apple wil videobedrijf Reese Witherspoon mogelijk overnemen'

Jessica Alba Jessica Alba

Jessica Alba - vermogen 200 miljoen dollar

De Amerikaanse actrice Jessica Alba was met haar ecologische beautybedrijf The Honest Company haar tijd ver vooruit. Waar vrijwel geen enkele andere producent van verzorgings- of schoonmaakproducten in 2011 de boer opging met ingrediënten zonder toxische middelen, bedacht Alba dat daar wél behoefte aan was. Ze biedt onder meer afwasmiddel, luiers en crèmes aan, allen vrij van chemicaliën – en ze blijken niet aan te slepen.

Cashen tijdens corona

Het bedrijf groeit en verdubbelt binnen een paar jaar al z'n winstcijfers. Maar het is de coronacrisis die de verkoopcijfers nog meer de hoogte in stuwen. Het jaar 2020 was volgens zakenblad Fortune goed voor een omzet van 300 miljoen dollar, een stijging van maar liefst 28 procent in vergelijking met 2019.

Eindelijk lof

Jessica Alba wordt nu alom geprezen voor haar innovatieve inzicht op de levensmiddelenmarkt. Toch is het meer lof dan Alba ooit ontving voor haar acteerprestaties. "Ik geloof niet dat ik ooit een goede recensie heb gekregen in mijn carrière", zegt Alba in een interview uit 2020 terugkijkend op haar Hollywoodtijd.

Hoe anders verloopt het Alba na haar carrièreswitch. Haar belang in The Honest Company bracht 113 miljoen dollar op bij de beursgang in mei, haar vermogen wordt geschat op 200 miljoen dollar. Het bedrijf zelf heeft op dit moment een beurswaarde van 1,2 miljard dollar.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ook beleggers kunnen scoren met muziekrechten van sterren

Meer dan het gezicht van

Deze vrouwen zijn er stuk voor stuk in geslaagd om succesvol te worden in een totaal nieuw werkveld. Wat doen ze zo goed? Allereerst richt elk van de bovenstaande bedrijven zich specifiek op vrouwen, een doelgroep die ze zelf goed kennen en eentje die heel belangrijk is in de retailmarkt.

Ook verbinden Rihanna, Reese, Gwyneth en Jessica zich niet zomaar aan een bestaand merk. "Ze zijn lang niet alleen het gezicht van een merk, waar ze verder totaal geen betrokkenheid bij hebben zoals bij simpel 'celebrity endorsement' het geval is", legt Marije Knevel, adjunct-hoofdredacteur van LINDA.nl uit. 

Ze hebben het product vaak vanaf het prille begin ontwikkeld, en dat waardeert de klant, aldus Knevel. "Je koopt niet alleen een product dat jouw favoriete idool goedkeurt, maar wat ze in veel gevallen helemaal zelf hebben bedacht en opgezet. En dat verkoopt", vertelt zij. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van