Lange lockdowns

Winst Heineken explodeert, Nederland blijft nog achter

02 augustus 2021 09:24 Aangepast: 02 augustus 2021 09:35
Eind-juni mochten we de kroeg weer in. Beeld © Caspar Huurdeman Fotografie

Het eerste halfjaar van 2021 zit erop voor Heineken, en we drinken het Amsterdamse bedrijf weer ouderwets rijk. Nou ja, de rest van de wereld dan. Want in Nederland viel de bierverkoop niet mee.

In het afgelopen halfjaar wist Heineken een winst te boeken van ruim een miljard euro. Dat is een stijging van maar liefst 448 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers die het bedrijf vandaag publiceerde.

Veel meer winst

Er werd in het eerste halfjaar van 2021 dan ook een stuk meer bier en andere dranken verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het verkochte volume steeg met 8 procent.

Maar de stijging van het aantal liters verkochte drank verbleekt dus bij de stijging van de winst. Dat komt voornamelijk doordat Heineken vorig jaar in de zelfde periode een paar flinke eenmalige afschrijvingen deed. Daardoor leek de situatie vorig jaar wat erger dan het was, en is de winststijging nu hoog.

Ook wist de brouwer zijn dranken gemiddeld zo'n 5,5 procent duurder te verkopen.

Maar in Nederland liep het allemaal nog niet zo lekker. De bierverkopen daalden hier in het eerste halfjaar rond de 5 procent, ten opzichte van een jaar eerder. Dat komt vooral omdat de horeca een groot deel van die periode op slot zat.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Heineken opent met Italiaans 'popcornbier' aanval op Hertog Jan

In de horeca werd tussen de 40 en 50 procent minder verkocht dan in het eerste halfjaar van 2020. Hoewel toen de pandemie ook al was uitgebroken, waren de kroegen en restaurants in ieder geval nog de eerste paar maanden van het jaar gewoon open.

Die daling werd wel grotendeels goedgemaakt doordat er veel meer in de supermarkt werd verkocht: zo’n 15 procent extra.

Feest in andere landen

Daarmee deed Nederland het aanzienlijk slechter dan de meeste andere Europese landen. Zo werd er in Frankrijk, Spanje en Italië juist meer bier verkocht dan vorig jaar. Groot verschil: die landen gingen toen veel eerder in lockdown dan wij.

Maar de echte klappers werden gemaakt in de regio's Noord- en Zuid-Amerika en 'Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa'. Daar werd bijna 17 procent meer bier verkocht.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van