Scheepvaart

Ever Given komt volgende week aan, maar ladingeigenaren moeten geduld hebben

15 juli 2021 06:59 Aangepast: 19 juli 2021 23:36
De Ever Given vertrekt uit Egypte. Beeld © Getty Images

De Ever Given, het reusachtige containerschip dat in maart kwam vast te zitten in het Suez Kanaal, komt naar verwachting op 24 juli aan in Rotterdam. Toch kan het nog wel even duren voordat de ladingeigenaren de goederen die in de containers zitten, in handen hebben.

Het is een pijltje te midden van honderden andere pijltjes. Op verschillende websites kun je via het transpondersysteem dat schepen hebben, exact zien waar de Ever Given vaart. Met 9 knopen (ongeveer 17 kilometer per uur) voer het schip woensdagavond in de Middellandse Zee ter hoogte van Griekenland en Libië.

Een langzaam tempo, de schepen eromheen gaan veel sneller. Onduidelijk is waarom het tempo niet hoger ligt, wel wordt met slow steaming veel brandstof bespaard.

Bouwbedrijven, winkels en andere klanten wachten immers vol smart op de lading die al sinds maart onderweg is. Naar verwachting komt het schip zondagavond 25 juli in Rotterdam aan, zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf.

De Ever Given vaart ter hoogte van Griekenland. De Ever Given vaart ter hoogte van Griekenland.

Ankeren

Het schip doet in Europa maar twee landen aan, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Dat betekent dat ook lading die voor Duitsland bedoeld is, in Rotterdam aan wal wordt gezet en er duizenden containers gelost moeten worden.

Het vrijgeven van die containers gaat niet sneller dan normaal, zegt een woordvoerder van ECT, de stuwadoor die verantwoordelijk is voor de overslag van de containers. Sterker nog: als de Ever Given in Rotterdam aankomt zal ze eerst voor anker moeten gaan, wachtend op haar beurt om gelost te worden.

En het kan best een paar dagen duren voordat er plek is op de terminal. "Schepen varen normaal volgens vaste tijden. Dan nemen wij het laden of lossen van een schip op in onze planning en hoeft het niet lang te wachten. Maar de Ever Given komt er natuurlijk tussendoor."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Miljoenenclaim voor Suez-stremming: wie gaat dat betalen?

Spreiding

Als het schip eenmaal bij de eerste kade aan mag leggen, duurt het lossen van de containers ook nog enkele dagen. Om de drukte te spreiden wordt bij twee terminals gelost, waarschijnlijk eerst bij de Delta Terminal en dan vaart het schip door naar de Euromax Terminal. 

"Als een container wordt vrijgegeven uit het schip, wil mogelijk de Douane nog een kijkje nemen. Pas daarna mogen wegvervoerders de containers ophalen of kan die mee met een binnenvaartschip of wordt die op de trein gezet," aldus de woordvoerder van ECT.

Tuinstoelen

Op het schip zaten ook seizoensproducten zoals agenda's, tuinstoelen en parasols. Mogelijk heeft niet iedere klant interesse om de container op te laten halen. Dat kost immers ook weer geld, terwijl de producten niet meer verkocht kunnen worden.

"Dat is in principe een zaak tussen de klant en rederij Evergreen", zo stelt ECT. "Maar we willen van Evergreen wel financiële zekerheid hebben, zodat we niet met duizenden containers blijven zitten", aldus de stuwadoor die geen verdere informatie wil geven over de details van deze 'risicoafdekking'.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ilse is blij dat blokkeerschip weer vaart, schoolagenda's net op tijd binnen

Schadevergoeding

De Suez Canal Authority hield de Ever Given lang aan de ketting omdat de autoriteiten een schadevergoeding wilden zien. Er werd 600 miljoen dollar (493 miljoen euro) gevraagd, onder meer voor reputatieschade, bergingskosten, arbeidskosten en compensatie voor schade aan het kanaal.

Over de uiteindelijke deal willen de twee partijen niets zeggen maar volgens Arabische media zou het schip na lang onderhandelen uiteindelijk vrijgegeven zijn voor 540 miljoen dollar en een nieuwe sleepboot, omdat bij de berging een sleepboot verloren ging. Een fikse claim voor de verzekeraar (UK P&I Club) dus.

Bovendien worden volgens persbureau Bloomberg nog honderden of duizenden claims verwacht van de eigenaren van de lading. Naar verwachting hebben advocaten nog jaren werk aan de stranding van het schip. Rechtszaken zijn op verzoek van de rederij twee maanden on hold gezet, zodat ze gebundeld behandeld kunnen worden.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van