Festivalsfeer

Het 'nieuwe kamperen': knutselclub, foodtrucks en silent disco op de pop-up camping

26 juni 2021 08:54 Aangepast: 05 juli 2021 11:28
Kamperen op pop-up camping De Camphanen. Beeld © Kita van Slooten

De dag beginnen met een yogaklasje, 's avonds een daghap halen bij de foodtruck en dan dansen in de silent disco. De ontspannen festivalsfeer zorgt ervoor dat pop-up campings als De Camphanen goede zaken doen. Mensen die nooit kampeerden, huren nu een retro camper en gaan op pad. "Er is hier meer reuring en dat trekt een nieuwe doelgroep aan."

"Ik heb dansen zo gemist!" Dainy (28) uit Utrecht zet tijdens de silent disco haar koptelefoon even af om haar enthousiasme te delen. Ze is een weekend op camping De Camphanen met vriendin Bo (28), die haar eigen camper heeft en daar een tijd in gaat rondreizen.

"Op andere campings zag ik vooral ouderen, maar hier lijkt iedereen onder de veertig."

Bo heeft al meerdere Nederlandse campings aangedaan, maar ziet een groot verschil met deze. "Omdat het nog voorseizoen is, deelde ik op de andere campings het terrein vooral met oudere mensen. Hier lijkt iedereen onder de veertig."

Ontstaan in de coronacrisis

De Camphanen is een van de pop-up campings die ons land sinds de coronacrisis rijk is. Campings die een jonger publiek trekken en zijn opgedoken toen de evenementenbranche op zijn gat lag.

De festivalterreinen konden gebruikt worden voor iets anders en het gaf festivalorganisatoren de kans toch nog iets van het seizoen te maken. Met succes, want de mond-op-mond reclame doet zijn werk en er kwamen ook dit seizoen nieuwe campings bij.

Het kampvuur is aan, de silent disco kan beginnen. Het kampvuur is aan, de silent disco kan beginnen.

Door corona meer campings

Voordat de coronacrisis uitbrak, was het aantal campings in Nederland aan het afnemen. Door corona zochten mensen de rust en ruimte op. E was meer behoefte aan kleine en bijzondere kampeerterreinen, zoals de pop-up campings.

Dat is ook terug te zien in cijfers van de Kamer van Koophandel.

  • Op 1 juli 2019 waren er 2197 ondernemers, die een of meerdere kampeerterreinen runden, ingeschreven bij de KvK.
  • Vijf jaar daarvoor, in 2014, waren dat er nog 2296.
  • Sinds de komst van corona gaat het aantal weer gestaag omhoog. Op 1 april van dit jaar stond de teller op 2247 ingeschreven ondernemingen, die samen 2329 kampeerterrein hebben.
Miniatuurvoorbeeld
Augustus 2019:

Steeds minder campings in Nederland, maar kamperen zit in de lift

Omdat de term pop-up iets tijdelijks suggereert noemen De Camphanen, gerund door Sander Borgert en Victor Stokvis, zichzelf liever reizende camping. "Al doen we niet moeilijk over pop-up, want we zijn daarmee heel snel te vinden op Google. Dus ons hoor je ons niet klagen", zegt Borgert.

Het foodcourt op de camping. Het foodcourt op de camping.

Van pop-up naar vaste camping

Vorig seizoen was de camping te vinden in het Gelderse Ewijk, dit jaar staan ze in Zeewolde, Flevoland. Maar het plan is om een vaste plek te vinden en van daaruit het concept nog verder te kunnen uitwerken. "Dan kunnen we echt ontwikkelen. We hebben nog zoveel plannen, maar als we die op een tijdelijke plek uitvoeren is dat weggegooid geld", vertelt Stokvis.

Borgert en Stokvis kenden elkaar nog maar een week toen ze eind april vorig jaar besloten samen een camping te beginnen. Stokvis, die mensen leerde hoe ze aan hun eigen camper kunnen klussen, kwam bij Borgert thuis om hem te helpen met elektra in diens camper.

Victor Stokvis en Sander Borgert, eigenaren van De Camphanen. Victor Stokvis en Sander Borgert, eigenaren van De Camphanen.

De twee raakten aan de praat en het idee voor De Camphanen was geboren. Het was flink aanpoten: accommodaties vinden om te verhuren, foodtrucks kopen en ombouwen, douchehokken regelen en nog 1001 andere zaken. Maar het lukte en krap anderhalve maand na hun eerste ontmoeting was het boekingssysteem geopend.

Dierenambulance en brandweerbus 

Op de camping kunnen mensen een luxe tent of toffe camper boeken, maar ook met hun eigen tent of camper komen. Omdat er veel opvallende busjes staan, trekt dat mensen die zelf een bijzondere camper hebben. Zoals een oude dierenambulance of brandweerbus. 

Met de huurcamper melden bij de receptie. Met de huurcamper melden bij de receptie.

Een (elektrische) camper huren en daarmee een weekend of weekje oefenen, gebeurt ook veel. "We zien veel mensen die bij ons het reizen met een camper komen uitproberen en er daarna alsnog zelf eentje kopen." En precies dat vindt Stokvis, die zelf met zijn gezin 14 maanden in een oude stadsbus heeft rondgereisd, zo leuk: "Anderen enthousiast maken voor kamperen."

"Na het eerste seizoen was ik doodop en had ik mijn vrienden en gezin flink verwaarloosd."

Veel gasten van vorig jaar keren dit jaar weer terug. Toch was het even spannend of de Camphanen wel een tweede seizoen zou beleven. Niet uit gebrek aan klandizie, maar omdat Borgert in oktober twijfelde of hij niet beter de handdoek in de ring kon gooien. "Ik was doodop, we hadden al ons geld geïnvesteerd, nog geen cent verdiend en ik had mijn vrienden en gezin flink verwaarloosd", vertelt Borgert.

Pop-up team

Even afstand, kijken wat er anders kon en vooral leren delegeren. Het is nog steeds aftasten, maar het gaat al beter. Al zou een vaste plek ook daarbij kunnen helpen. "Dan kun je gaan varen op een vast team. We werken nu in feite met een pop-up team, want nieuwe plek is nieuw personeel", legt Borgert uit.

 

Vintage campers op het terrein van De Camphanen. Vintage campers op het terrein van De Camphanen.

Dat het fenomeen pop-up camping zo populair is, heeft volgens de mannen verschillende redeneren. Corona speelde natuurlijk een grote rol, maar het is meer dan dat.

"We zijn een gezinscamping met activiteiten die je op een festival zou kunnen tegenkomen, maar we zijn geen festival", zegt Borgert. "Je kan de gezelligheid opzoeken, maar het hoeft niet", vult Stokvis hem aan.

Iedereen op de dansvloer

Daarmee spreekt de pop-up camping een nieuwe doelgroep aan. Het is anders kamperen dan je tentje ergens opzetten en daar met een kratje bier voor gaan zitten. "Er is hier meer reuring. Ik denk dat dit het nieuwe kamperen wordt", voorspelt Stokvis.

Voor kinderen is er onder meer de knutselclub. Voor kinderen is er onder meer de knutselclub.

Tijdens de kuikendisco staan opvallend veel ouders mee te springen op nummers van Brainpower en de Snollebollekes. Een dag later tijdens de silent disco liggen de meeste kleintjes al in bed en is de dansvloer officieel voor de volwassenen.

Naast Dainy en Bo swingt ook de rest van de camping vrolijk mee. Luidkeels meezingend met jaren zeventig klassiekers, dus helemaal silent is de disco niet. Maar even na middernacht gaat de muziek uit en duikt iedereen zijn camper in. Zo heeft de pop-up camping het beste van twee werelden: de gezelligheid van een festival, maar niet de slapeloze nachten van een festivalcamping. 

Voor dit artikel ging onze redacteur via verhuurplatform Goboony op pad met een elektrische retro camper van het duurzame camperbedrijf evan. De inhoud van het artikel is redactioneel onafhankelijk bepaald.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van