5 procent erbij

Treintunnel in Delft stuwt huizenprijzen omhoog, ook in arme wijken

08 juni 2021 15:10 Aangepast: 08 juni 2021 15:55
Het treinstation van Delft, dat zich deels ondergronds bevindt, in de herfst van 2020. Beeld © Archieffoto ANP

Het ondertunnelen van het spoor in Delft heeft huiseigenaren in de stad geen windeieren gelegd. De komst van de tunnel heeft ervoor gezorgd dat huizenprijzen zo'n 5 procent meer zijn gestegen, dan als de tunnel niet was aangelegd.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). De twee onderzoekers gebruikten data over huizenverkopen van de Nederlandse Vereniging van Makelaars en vergeleken deze met de ontwikkeling van huizenprijzen in vergelijkbare steden. Dat is gedaan om met zekerheid vast te kunnen stellen dat de spoortunnel de reden is voor het verschil en niet de stijging van de huizenprijzen voor de gehele Nederlandse huizenmarkt.

Geen geluidsoverlast meer

Alleen al het besluit om het spoor in een tunnel te laten verdwijnen, zorgde voor prijsstijgingen, blijkt uit het onderzoek. Dat besluit werd in 2006 genomen, in 2009 was de helft van de prijsstijging die de tunnel heeft veroorzaakt al gehaald. Inwoners anticipeerden op de voordelen van de tunnel, zoals het verdwijnen van de geluidsoverlast van treinen. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Foutje Delftse draaideuren kost ProRail mogelijk 10 miljoen euro

Die verbeteringen kwamen er ook toen de tunnel in 2015 af was. Niet alleen was het geluid van treinen weg, ook kwam een eind aan vervuiling die het treinverkeer veroorzaakte in de buurt van het spoor.

Huizen meer waard

En dat leidde ertoe dat de huizenprijzen uiteindelijk met zo'n 5 procent meer gestegen waren dan dat het geval was geweest als de tunnel niet was gebouwd. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Gekte woningmarkt blijft: Rabo ziet huizenprijzen 11 procent stijgen

Niet alleen de huizen werden meer waard, ook het leefklimaat in de wijken kreeg een boost, constateert het CPB.

Doordat huizen in de wat armere wijken in de buurt van het spoor meer waard werden, veranderde de samenstelling van de buurt. De populariteit van deze wijken ging hierdoor omhoog, in het toch al welvarende centrum van de stad was dit effect veel minder, zagen de onderzoekers.  

Huizenbezitters profiteren

Wat de gevolgen waren voor de oude bewoners van de armere buurten, is niet onderzocht. Huizenbezitters hebben in ieder geval geprofiteerd, want zij konden hun woningen verkopen voor een hogere prijs, schat het planbureau in. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

CPB: stop de huidige miljardensteun, investeer in reparatie en herstel

Voor mensen in sociale huurwoningen kan er wel een negatief aspect aan de ontwikkeling kleven. Stel dat woningcorporaties sociale huurwoningen hebben veranderd naar huurwoningen voor de vrije markt, dan kan dat gevolgen hebben gehad voor sociale huurders, geeft het instituut als voorbeeld.

400 miljoen winst

Onderaan de streep heeft de tunnel van het spoor voor een winst in de leefbaarheid van omgerekend 400 miljoen euro gezorgd, bleek al uit een eerdere versie van het onderzoek. Dat bedrag komt neer op 40 procent van de kosten die zijn gemaakt om de tunnel te bouwen. 

Een deel van die kosten zou in de toekomst opgehaald kunnen worden bij bedrijven en particulieren die profiteren van zo'n groot infrastructuurproject, adviseert het CPB naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van