Fors meer gepind

De kassa's rinkelen weer bij kleding- en schoenenwinkels

04 juni 2021 12:39 Aangepast: 04 juni 2021 12:41
Winkelende mensen in het centrum van Rotterdam, eind mei 2021. Beeld © ANP

Een nieuwe jurk, broek of paar schoenen kopen Nederlanders toch het liefst in de winkel. Datzelfde geldt voor de aankoop van een nieuwe tv, koptelefoon of beeldscherm. Sinds er weer gewoon geshopt mag worden, gebeurt dat ook massaal. 

Na de versoepelingen van 28 april, waarmee een eind kwam aan een lange periode waarin je hooguit kon winkelen op afspraak, winkelen consumenten er weer op los.

Dat gaat zelfs een beetje ten koste van wat er online wordt gekocht, concludeert het Economisch Bureau van ABN Amro op basis van pintransacties in winkels en betalingen online. 

Veel meer gepind

Vooral bij niet-essentiële winkels zoals voor kleding, meubels, klussers en elektronica is het effect goed te zien. Het aantal transacties in winkels uit deze categorieën steeg met meer dan 50 procent.

Bij de online concurrentie van kleding en elektronica daalde het aantal transacties juist, met 6 en 8 procent. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Terrassen open en winkelen zonder afspraak: we pinnen veel meer

Die verschuiving laat volgens de bank duidelijk zien dat veel mensen toch liever kleding in de winkel bekijken en passen. De omzet van fysieke winkels ligt nog maar 8 procent onder het niveau van 2019. 

Online blijft flinke concurrent

"Een maand maakt nog geen zomer", zegt econoom Henk Hofstede. Want ook nu de versoepelingen er zijn, wordt er online nog veel verkocht. "We willen toch meer gemak", legt Hofstede uit. En die wens om gemak zal onlineverkopen blijven aanjagen, verwacht hij. 

De branches waar het nu weer goed gaat, hebben dat ook hard nodig. Door de coronacrisis kwamen zij diep in de problemen, blijkt uit eerder onderzoek van de bank. Een derde van alle schoenen- en kledingwinkels moest hierdoor uitstel aanvragen voor het betalen van belasting. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bedrijven in deze sectoren hebben de hoogste belastingschuld door corona

Toch is er voor alle in het nauw gedreven sectoren een lichtpuntje: er is veel spaargeld in de samenleving, omdat er nauwelijks gereisd kon worden en er in Nederland ook weinig te doen was. De hamvraag is welke sector hier het meest van zal profiteren: de horeca, retail of misschien wel de reisbranche. 

Keuzes maken

"Mensen gaan een afweging maken: waar ga ik straks mijn geld aan uitgeven?", zegt Hofstede. "Als je straks weer naar het restaurant mag en we mogen weer een verre reis maken, die euro kan je maar een keer uitgeven."

Miniatuurvoorbeeld
Januari 2021:

Winkelverkopen stegen hardst sinds 2001, ondanks corona

De winkels die juist profiteerden van de lockdown - supermarkten, voedingspeciaalzaken, slijterijen en drogisterijen - merken al wel iets van de versoepelingen.

Bij hen werd minder vaak gepind, maar het ging om een hele kleine terugval, aldus Hofstede. Die is waarschijnlijk veroorzaakt doordat consumenten meer mochten, zoals weer eens een terrasje pakken. 

Inspelen op vraag naar gemak

Dat neemt niet weg dat supermarkten en voedingsspeciaalzaken flink hebben geprofiteerd van de coronacrisis. Hun omzetten stegen met respectievelijk 21 en 51 procent ten opzichte van 2019, becijfert de bank.

"Ze zullen er heel hard aan trekken om deze extra omzet die ze hebben gehaald te houden", zegt Hofstede. Een tactiek is het inspelen op de vraag naar gemak bij consumenten. "Door het aanbieden van kant-en-klaarmaaltijden bijvoorbeeld."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van