Nodig in accu's en windmolens

'Voorraden zeldzame metalen nodig voor veiligstellen energietransitie'

05 mei 2021 16:28 Aangepast: 05 mei 2021 22:29
In de accu van een elektrische auto zitten onder meer lithium en kobalt. Beeld © Werry Crone

Westerse landen zouden voorraden aan moeten leggen van (zeldzame) metalen als kobalt, lithium en nikkel. Die materialen zijn namelijk essentieel voor de energietransitie, en een tekort kan dus voor problemen zorgen.

Dat schrijft energie-agentschap het International Energy Agency (IEA) in de nieuwe World Energy Outlook.

Dit zou betekenen dat we straks geen strategische olievoorraden meer nodig hebben, maar in plaats daarvan voorraden met onder meer lithium, nikkel, kobalt, mangaan, grafiet, silicium, chroom en zeldzame aardmetalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Overstap elektrisch rijden onder druk door schaarste grondstoffen'

Buffer

Die voorraden kunnen als buffer dienen om voor een betrouwbare aanvoer te zorgen, denkt het IEA. Dat is belangrijk omdat de metalen nodig zijn voor veel groene technologieën. Om de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs te realiseren moeten we immers af van kolencentrales en benzineauto's. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

IBM ontwikkelt zuinige accu's zonder zware metalen

Elektrische auto en windmolens

Voor een elektrische auto zijn bijvoorbeeld zes keer zoveel metalen nodig als voor een auto die op benzine of diesel rijdt (bijvoorbeeld voor de accu) en voor windenergie op land negen keer zoveel als voor een gascentrale.

Vooral koper is belangrijk voor alle energiegerelateerde technologieën, maar ook onder meer silicium, nikkel en kobalt.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Onderzoek: nog lange weg te gaan naar circulaire economie

Meer metalen nodig

In de komende jaren zal de vraag naar metalen dan ook flink stijgen, aldus IEA. Tot een jaar of vijf geleden was de energiesector goed voor slechts een klein deel van de totale vraag naar metalen. 

Maar in de komende twee decennia zal dat aandeel stijgen tot ruim 40 procent voor koper en zeldzame metalen, en tussen de 60 en 70 procent voor nikkel en kobalt. Voor lithium (dat nodig is in accu's) zal dat zelfs 90 procent zijn, denkt het IEA. 

China

Probleem is echter dat de wereld voor wat betreft de winning van de benodigde metalen nóg afhankelijker is van slechts een paar landen dan bij olie en gas het geval is.

Zo zijn China en de door armoede en conflicten geteisterde Democratische Republiek Congo samen goed voor 70 procent van de wereldwijde winning van kobalt en 60 procent van de winning van zeldzame metalen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Doel klimaatakkoord Parijs binnen bereik'

Nog meer China

Voor het verwerken van die metalen is de wereld nóg afhankelijker van China. Zo verwerkt dat land 35 procent van alle koper die in de wereld wordt gedolven, 50 tot 70 procent van alle lithium en kobalt en 90 procent van zeldzame metalen.

Chinese bedrijven hebben ook nog eens belangen in mijnen in Australië, Chili, de Democratische Republiek Congo en Indonesië, waar metalen worden gewonnen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Nieuwe auto-accu gaat 2 miljoen kilometer mee'

Milieu

Verder speelt bij het aanbod van allerlei metalen nog het een en ander mee. Zo duurt het volgens de IEA gemiddeld 16,5 jaar voordat een mijn in gebruik kan worden genomen, zodat de productie niet zo snel kan worden opgevoerd. Ook neemt de kwaliteit van ertsen die worden gedolven, en waarin metalen zitten, af.

Verder is het delven en verwerken van metalen vaak slecht voor het milieu en worden werknemers niet altijd even goed behandeld. Ook is voor het delven van vooral koper en lithium veel water nodig, maar die metalen worden juist gewonnen in gebieden waar water schaars is

Hergebruik

Het IEA pleit naast het aanleggen van voorraden ook voor het stimuleren van hergebruik van grondstoffen. Voor lithium en zeldzame metalen is recycling nog niet goed ontwikkeld.

Daarnaast zou volgens het IEA technologie moeten worden ontwikkeld, waardoor er efficiënter met grondstoffen kan worden omgegaan.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van